02 April, 2012

Firs år i Soulieres

 
Posted by Picasa
Vores weekend har stået i familiens tegn.

Min svigermor har holdt sin 80 års fødselsdag med den nærmeste familie og en masse champagne fulgt og akkompagneret af det tunge, franske køkken.

 
Posted by Picasa
Først champagne.

Glassene klar, flaskerne kølet og 1-2-3-hop.

D'herrer skænker denne vin. Selection årgang 2004. på landet i Champagne er der ikke mange, der spytter i glasset, så der skal nogle flasker til at dække tørsten.

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
Gæsterne brugte lang tid på at udveksle gamle og nyere historier, med afsæt i fotografier fra min svigermors lange liv, som vi havde klistret op på væggen i landsbyens forsamlingshus. Her fortæller onklen i Soulieres Alain og hans fætter om en brandmandskongres i nabolandsbyen i 1950'erne.

Nogle har aldrig set de gamle fotografier før, helt tilbage fra 30'erne. Fantastisk at opleve min svigermors kusiner lægge alle deres kommentarer til de billeder, min svigermor allerede havde fortalt sin smule om.

Selv jeg har efterhånden været til ganske mange fester der. Grandkusinernes konfirmation, onklernes guldbryllupper, 10 års bryllupsdage, forskellige landsbyfester og vores egne barnedåbsfester. Væggene begynder med andre ord at mumle selv til mig.

 
Posted by Picasa
Som I ser, jeg var der også. Blandt andet i rollen som fotograf, og derfor er der kun dette billede af mig, i færd med at demonstrere, hvordan den nære, franske familie, der har passeret de 45, har brug for meget lange arme for at læse.

Det er altid godt at gøre ting ordentligt, og vi har brugt ganske meget tid på at forberede denne festdag. I aften kan vi godt tillade os at snuppe et glas og en skål på, at det blev en flot og glad dag for 80 års-fødselaren.

No comments: