12 January, 2009

Vintervin

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
Vinmarker ved Soulières, den 10. januar.

Arbejdet i vinmarkerne har ligget stille for de fleste i nogle uger.

En bidende kulde med frostgrader ned til minus 16 den anden nat er målt. På grænsen for hvornår træ begynder at tage skade.

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
Månen hang stor og tung over Soulières, dog endnu ikke helt fuld den 10. januar.

Lørdag aften nævnte Alain som en af de små spidsfindigheder, jeg elsker at blive bekendt med, at sneen ligger længere på jorder med kridt og kalk. Fordi de opsuger vand som en svamp og dermed bevarer kulden længere, formoder vi. En glimrende indikator for, hvilke jorder der eventuelt egner sig til beplante med flere vinstokke.

En smule irriterende ikke at kunne komme i gang med arbejdet, men disse solnedgangens douce farver fra den kolde polarpalet er da nydelige.

Mine fingre blev stort set frosset i min jagt på billeder af månen over vinen, der hang tung og enorm som en bold, der dansede på de Chablis-beskårede vinstokke på skråningen overfor les Crochettes, der tilhører min franske familie.

2 comments:

Anonymous said...

kan man købe jeres champagne i DK??? mog hos hvem?

Sol said...

Hej Anonym,

Man kan ikke købe vores champagne i Danmark endnu, men vi vil arbejde på sagen i løbet af i år.
Til den tid kan jeg nok ikke lade være med at nævne det på bloggen
;-)

Venlige hilsener,
Solveig