06 March, 2013

Kunstens champagne

 
Posted by Picasa
For nogle år siden fik jeg selv en genial idé, mente jeg.

Vi sad hos toldvæsenet i Épernay, og skulle have registreret et eller andet til vores nystartede salg af champagne. På døren i det 50'er-agtigt udseende kontor var klistret en af de udødelige grafiske champagneplakater. En af de vilde damer fra sidst i 1800-tallet.

Vi skulle da også have vores egen champagne-kunst.

Champagnen er stærkt indskrevet i kunstens historie, og på den måde kunne vi både række tilbage til en skønhedens fortid og selv bidrage til at fortsætte værket ind i fremtiden. En dansk kunstner selvfølgelig, der kunne forbinde linjerne mellem Champagnes vildt voksende finurligheder og den strenge linjer fra det høje nord.

En ret stærk idé, syntes jeg selv. Og vi gik også i gang med forhandlingerne med en dansk kunster, der var med på idéen. Men jeg var alligevel ikke helt stærk nok i hveken ånd eller økonomi, da jeg fik stillet diverse pågående spørgsmålstegn.

Indtil videre strandede den dér.

Men... derfor kan jeg da godt dele lidt af fortidens overflod (PDF-fil) videre. Billedet foroven var helt ukendt for mig indtil for nylig. Det er det heldigvis ikke mere. Det befinder sig p.t. sammen med andre fine sager fra boblernes verden på kunstmuséet i Reims. Kig ind, hvis du vil se kunstens bobler eller boblernes kunst eller hvordan den vender sig bedst.

Udstillingen fortsætter til den 26. maj i år.


No comments: