26 March, 2013

Håndholdt prestige

 
Posted by Picasa
Store champagnehuse elsker at fortælle, at deres prestigeflasker er hånddrejede, håndpakkede og jeg ved ikke hvad.

Derfor synes jeg lige, at jeg vil vise jer, hvor prestigefyldt jeg sådan set pakker hver eneste flaske, vi sælger. Mens du går og holder påskeferie, og tænker over, hvad der smager godt på tallerken og i glas.

Jeg begynder med papkasse og klisterbånd.

 
Posted by Picasa
Når jeg har samlet kassen, taper jeg dens underste del. Det er selvfølgelig for at undgå, at kassen åbner. Seks flasker champagne vil veje godt til.

 
Posted by Picasa
Jeg har allerede klædt flaskerne på - i hånden - det vil sige, anbragt folietoppen og limet etiket foran og bagpå.

Nu gør jeg flaskerne rene. Dels for eventuelt støv, dels for limrester, og det er det værste. Limen er tapetklister, og den er for så vidt ikke svær at få af. Til gengæld er det lidt af et pillearbejde. Etiketterne må ikke komme noget til.

Dette er ellers en positiv blog - hvem gider læse andres brok - jeg beklager: Jeg HADER at gøre flasker rene for limrester.

 
Posted by Picasa
Når limen er væk, pakker jeg flaskerne i kasser. De er adskilt af et tyndt stykke, der forhindrer, at flaskerne gnider mod hinanden.


 
Posted by Picasa
Jeg skal holde papkassens top solidt sammen for at kunne lukke kassen.

Det foregår også med klisterbånd.

 
Posted by Picasa
Ja, og klisterbåndet sidder ikke altid lige stramt.

Men det lukker kassen, og det er formålet.

 
Posted by Picasa
Jeg skriver champagnens navn og nummer udenpå kassen.

 
Posted by Picasa
Og vupti så sker der ikke mere, før du køber den.

Alt dette foretager jeg med mine egne hænder. Kasse efter kasse. I øjeblikket dag efter dag. Og at det virkelig passer, vil gå op for dig, hvis du køber flere kasser og sammenligner deres let forskelligartede udseende.

Det bør for eksempel være helt tydeligt, at ingen maskine har været i nærheden af taperullen. Det ses, at kuglepennen af og til strejker i første forsøg. Og af og til sidder der små mærker tilbage på flasken, der blandt andet stammer fra dens år i kælderen. Eller en klat lim, der har forvildet sig fra etiketten og ud i det fri.

Det er altsammen dine beviser på, at virkelige mennesker har brugt en lille del af deres liv på at gøre herlig champagne klar til dig. Håndholdt prestigebehandling og til alle. Sådan er det bare.

No comments: