30 November, 2012

Champagnes store klassiker

 
Posted by Picasa
Sådan laver du vin i Champagne. Det er nogenlunde indholdet, når vi fortæller om champagne i København, Bruxelles eller Paris. Men det er også titelen på en bog, der om noget er bibelen i Champagne.

Sådan ser titelbladet ud. Bogen er næsten 300 år gammel og netop solgt på auktion for 4.500 euro. Bogen er med sine godt 50 sider ikke ligefrem nogen moppedreng. "Maniere de cultiver la vigne et de faire le vin en Champagne" - måde at dyrke vinstokke og at lave vin i Champagne - er den ikke specielt mundrette titel.

Samme arbejde som før
Det interessante ved den er, at selv jeg kan læse dens gammelfransk og genkende mine arbejdsdage i dens beskrivelser. For mig har det altid været utroligt sigende for arbejdet i og med vin.

Selvom vinbønder i dag har masser af hjælpemidler af forskellige typer både ude og indendøre, forbliver arbejdet på mange måder det samme som for 300 år siden.

Eget eksemplar
Nu er det ikke fordi jeg var på auktion i Épernay forleden dag.

Jeg har ejet mit eget eksemplar af Chanoine Godinots klassiker i efterhånden nogle år. Den står på hylden sammen med andre bøger til faget hørende, og den bor nu på hylden ved siden af økologisk vinproduktion, La Vigne, Champagne pour les nuls og meget andet godt og mindre godt.

Selv et historisk værk sælger nye oplag. Måske er det derfor den oprindelige gik for bare 4.500 euro (ca 30.000 kroner). Et ret lavt beløb for noget så centralt i en region, hvor mange mennesker har mange penge. Da ikke mindst champagnefolket. Forekommer det mig. Men ifølge den lokale avis var der kamp til auktionsstregen om værket mellem flere folk fra Champagne, og bogen gik også - passende - til sidst til en lokal.

Vinen fra Champagne
Vi har masser af investeringer at foretage, så auktionen var ikke på nogen måde aktuel for os. Jeg er også fuldt tilfreds med mit eget eksemplar i moderne optryk, selvom jeg endnu ikke er nået til ce qu'on peut imiter dans les autres Provinces pour le perfectionner - det man kan efterligne fra de andre provinser for at perfektionere den (vinen fra Champagne, min bemærkning).

Den skarpsindige læser kan for eksempel bemærke bogens titel: Tilbage i 1722 var champagne endnu ikke kendt som champagne men som vin fra Champagne. Derfor hedder det "...faire le vin en Champagne" i stedet for "faire le champagne". På dette tidlige tidspunkt i champagnens historie var denne mousserende vin kun akkurat ved at få sin første succes i Paris.

Vi har da i øvrigt samme kurs i dag og med et lignende budskab. Nu er det forresten snart jul igen, og jeg glæder mig til at se lysene på Champs Elysées.

 
Posted by Picasa

No comments: