Kooperativerne har til gengæld gennem deres medlemmer direkte adgang til de druer, som champagnehusene sukker efter i en tid, hvor salget af champagne kun vil fremad. De sidder med andre ord på en fornuftig del af regionens druer, så den, der kommer med penge til produktudvikling og marketing, må have ganske gode muligheder for at forøge kvalitet og dernæst indtjening ganske gevaldigt.
Forleden skrev jeg om Edmond Rothschilds nylige alliance med kooperativet "Goutte d'Or" i Vertus.
Det skal blive spændende at se, om der kommer flere af den slags samarbejder, og bestemt også, hvilken betydning det kan få for leverancer af druemost og stille vin til de store champagnehuse, der jo er afhængige af at købe langt de fleste af deres råvarer fra små vinbønder og kooperativer.
Enkelte champagnekooperativer markedsfører og udvikler deres produkter i højere grad end gennemsnittet. Det indlysende eksempel er Nicolas Feuillatte, der på 30 år har udviklet sig til en mærkevarer lig champagnehusene. Mailly Champagne er et landsbykooperativ i landsbyen af samme navn, der også markedsfører og sælger sine produkter mange steder i verden. Undtagelserne findes altså. De er blot ikke ret mange. Endnu
In English
Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.
No comments:
Post a Comment