29 September, 2013

Allez Reims

 
Posted by Picasa
Dette er ikke Stade de Reims.

Men derimod et arkivbillede fra en kamp mod Angers i sidste sæson.

Og i aften, kære venner, er det jo så, at Stade de Reimsmøder Monaco på hjemmebane. Det er meget spændende, siger eksperterne.

Nu er det ikke så tit, jeg har mulighed for at tale bold i disse ydmyge spalter, for hvad sku' jeg sige?

I aften er noget helt andet. Godt nok skal jeg ikke selv med, men det skal Alain og sønnike, der er ellevild.

Sponsorbesøg i klubben
Det drypper også smuler de mere simple steder, kan jeg fortælle. Sønnikes klub er en lille men ganske velfungerende landsbyklub, der også flere gange har vist sig at være forholdsvis godt forbundet med den store klub i Reims. Derfor har de været inviteret til at holde hænder med de store nogle gange sidste år. Herunder altså Angers.

I går havde trænerne i vores lille klub arrangeret en særlig daglang turnering til ære for kineserne. Sanei står der på trøjerne, og det er Reims-klubbens kinesiske sponsor. Verden er så global. Jeg lægger personligt mere mærke til Hummel, men jeg var jo også barn i 70'erne.

Champagne til Kina
En udsending fra det store kinesiske firma var på personligt besøg i den lille klub, og vi var i den anledning blevet bedt om champagne, men der var ligefrem kamp om at sponsorere sine flasker.

Selv den mindste vinbonde på disse kanter har vist forstået, at væksten i champagnesalget i høj grad foregår oversøisk: Japan, Kina, Brasilien, USA og den slags steder. Men det er ikke helt enkelt at få kontakter i Kina med mindre man er økonomisk gearet til at åbne et helt kontor som Moët & Chandon.

Her bød sig en gudgiven lejlighed for den, der ikke taler mandarin.

Vi kæmper ikke ligefrem om at sponse, men vi gør visse undertagelser, herunder boldklubben, fordi den gør sådan et fint arbejde med vores børn og de andres. Ikke mindst socialt, og her har jeg lidt lettere ved at vurderen indsatsen, end hvad det boldmæssige angår. Skidt så med, om det er kinesere eller nogle andre, der skal nyde champagnen.

Allez Reims.

No comments: