En af dem er det officielt udmeldte salg det seneste år. Altså 2012. Verden er stadig i krise. Den slags mærker vi i Champagne,og samlet set solgte regionen færre flasker i 2012 end i 2011. Det var den dårlige nyhed. Den blev meldt ud i går, da Foreningen af Champagnehuse fejrede sin 130 års fødselsdag.
Den gode nyhed er, at i hvert fald champagnehusene har solgt deres champagner bedre. Færre flasker, men dyrere. De er bedre gearet til at sælge dyrt til velhavende kunder på fjerne markeder end små producenter, hvis kunder især bor i et kriseramt Frankrig.
Husenes facon, salg og så videre er ikke vores vej. Men deres ve og vel er interessant, fordi de udgør en vigtig del af den økonomiske motor, der holder regionen Champagne-Ardenne i gang. Hvor vi også er.
Vi hænger os derfor i, om det går de store godt, bedre eller bare godt nok.
2012 alt i alt:
Det bedste salg nogensinde forbliver stadig 2007 - det heftigt ophedede, sidste før-kriseår - 339 millioner flasker solgt for i alt 4,56 milliarder euro.
Året 2012 er det fjerdebedste nogensinde i Champagne.
Vores eget personlige salg ligger nogenlunde som de foregående år. Men foreløbigt ligger det allermest hos revisoren.
No comments:
Post a Comment