23 June, 2012

Sankte Hans, Sankte Hans

... hedder Saint Jean i Champagne, og enkelte steder er her også bål i dén anledning.

Bålet og den efterfølgende fest fejrer sommersolhverv.

 
Posted by Picasa
Ligesom i Danmark - og mange andre steder - er Sankt Hans-festen et levn fra før-kristne tider. Ifølge fransk Wikipedia var den franske Sankt Hans-fest de fleste steder i Frankrig en fest for de unge med diverse overgangsriter. Der optræder altså ingen hekse her.

Festen blev tilsyneladende kristnet af frankerkongen Clovis, der blev kristnet i Reims i året 496. Siden blev næsten alle efterfølgende konger kronet og salvet her, og derfor blev byen med en helt fantastisk katedral.

Bålet blev bygget af brænde, som ungdommen bad byens indbyggere om i dagene forud for Sankt Hans. Det blev fulgt af et bal.

Jeg ser de ternede Vichy-duge for mig. Jeg hører harmonikaens toner af musette. Jeg ser parrene danse deres pasodobler. En fransk kliché, men den lever stadig på landet.

 
Posted by Picasa
Lidt endnu. Marcel danser stadig vals, men han spiller ikke længere. Det er kun lykkedes at lokke ham til at tage harmonikaen med en enkelt gang. Pigerne i rødt er fra det folkelige hurlumhej efter Saint Jean-bål i landsbyen Verzenay.

Champagne og fodbold
Champagnen er foreløbigt evig, og vi skal da have et glas i anledning af midsommerens komme og Frankrigs foreløbige forbliven i fodboldmesterskaberne. I hvert fald til og med lørdag aften.

Mon ikke det bliver et glas eller to af de flasker, hvor jeg har klistret etiketterne skævt? De går ofte direkte til hjemmebrug.

Hvad bolden angår, har jeg endnu ikke fået spurgt junior, hvad vi kan vente os af kampen. Men han har nok en analyse klar fra morgenstunden.

No comments: