30 March, 2009

Mention bien

Den årlige beskærereksamen er netop afviklet. Moren til en af min søns kammerater fik det forleden med mention bien. Franskmænd elsker at flashe deres karakter.

Et par 100 prøver lykken hvert år, og i år opnåede hver anden diplomet.

Det er med andre ord ikke et indlysende let stykke papir at komme i besiddelse af. Problemet er primært, at man beskærer på tempo, og det er svært at være hurtig, hvis man ikke har daglig erfaring i at beskære. Hvilket man i sagens natur sjældent har, når man går på skole for at lære det.

Da jeg selv tog mit papir for nogle år siden, lykkedes det 60 procent at hive udmærkelsen i hus. Ud over lige en fortrængt eksamen i Assembler - programmeringssprog, der befinder sig et niveau over maskinkode - for enormt mange år siden tror jeg ikke, at jeg nogensinde har været til en eksamen med så lav en beståelsesgrad. Læs mere.

Og det er åbenbart blevet værre endnu. Jeg fik også mention bien endda gravid i sjette måned. Lidt fransk bliver man åbenbart med årene.

No comments: