13 January, 2008

En cordon kommer til verden

Vi har været ude at beskære. Jeg er træt. Fysisk træt. Den forkromede beretning om mine nye fremskridt i vinen, som jeg er MEGET stolt af, må vente.

Alain har haft det geniale indfald at tage en hel stribe billeder, hvor man rent faktisk kan se, hvordan vi beskærer de små træstumper, der sidder med de ideelle cirka 10 centimeters mellemrum på vinstokkens horisontale stamme, den såkaldte cordon.

 
Posted by Picasa
Jeg vælger først, hvilken gren jeg vil arbejde videre med. Parametrene er først og fremmest dens livskraftighed, dernæs dens placering og retning. Jeg klipper den af i to knoppers højde. Fra disse knopper vil skyde nye grene, der vil sætte druer, når vinstokken vågner af dvalen til marts.

 
Posted by Picasa
De andre grene bliver klippet af.

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
Til sidst sidder kun corson'en tilbage på cordon'en.

Disse småstumper sidder altså med cirka 10 centimeter imellem hver. Når de en gang er etableret, bliver de først sløjfet, hvis træet dør, eller hvis en ny cordon overlapper.

No comments: