30 January, 2008

Klip, klip og klip igen

 
Posted by Picasa
Jeg har talt op.

I snit 35 klip per plante er, hvad det bliver til, når jeg koncentrerer mig ordentligt og kun træffer rigtige beslutninger, når jeg beskærer i vores vingård.

Det vil sige :

  • klipper hårdt nok første gang, således at jeg ikke behøver klippe samme sted flere gange, før grenen slipper
  • ikke finbeskærer grene, jeg senere beslutter at klippe helt af
  • og tæller knopperne rigtigt, så jeg kun behøver klippe spidsen én gang.

    Behøver jeg nævne, at det langt fra altid lykkes. Tankerne løber jo helt deres egen vej i løbet af sådan en dag.

    Det tager mig et sted mellem tre og fire timer at nå igennem en række på 100 meter, hvor planterne vokser med cirka en meter og 20 centimeter i mellem sig. Mange arbejdsdage bliver aldrig længere end tre-fire timer, men det svarer også stadig til mindst knapt 3.000 klip.

    Nu har jeg altså også tal på, hvorfor jeg kan have ondt i hånden dagen efter.
  • No comments: