18 January, 2008

Alle gode gange tre for fransk misbrugslov

I Frankrig er året begyndt hedt for alle, der beskæftiger sig med alkohol.

Først blev avisen Le Parisien dømt for i en serie artikler at have leveret skjult reklame for champagne uden den lovpligtige oplysning om, at alkohol er farlig for helbreddet.

Siden fik det hollandske bryggeri Heineken retslig besked på at fjerne al reklame fra firmaets franske hjemmeside inden tre uger. Heineken har sagt til Decanter, at det vil anke dommen.

Senest har en appelret omstødt en afgørelse, der i første omgang afviste en klage over et pariserbrasseries reklamekampagne under temaet La nuit est rose, hvor huset Moët & Chandons lyserøde champagne blev brugt som markedsføring. For retten er der en lidt for oplagt associering mellem restaurantens slogan og det franske udtryk la vie en rose, som betyder noget i retning af at leve livet. En bøde er takseret: 30.000 euro. Et velvoksent stykke på den anden side af 200.000 kroner.

Det er den franske Forening mod alkoholisme og afhængighed (ANPAA, der har taget kampen op imod alt det farlige. Den har foreløbigt retslig vind i sejlene.

Hverken den internationale forening af vinjournalister (FIJEV), Heineken eller - tillader jeg mig at formode - Brasserie FLO overgiver sig uden kamp.

Evin-loven fra 1991 er en af de skrappeste i Europa. Den betyder blandt andet, at man skal anføre følgende sætning i forbindelse med al reklame for alkohol: L'abus d'alcool est dangereux pour la santé. A consommer avec modération. Misbrug af alkohol er farligt for helbreddet. Bør indtages med måde.

Og det er jo meget sandt.

Jeg nøjes afslutningsvis med at konstatere at den franske stat sørme passer godt på sine indbyggere. Og for en sikkerheds skyld: L'abus d'alcool est dangereux pour la santé. For overtræder jeg i virkeligheden ikke loven, hvis jeg undlader?

Tanken er faldet mig ind.

No comments: