23 January, 2008

Champagne er ikke medicin

Forleden fik champagnehuset Moët & Chandon et retsligt rap over fingrene til 30.000 euro for sammen med pariserbrasseriet Flo at have brugt udtrykket La vie en rose til at sælge lyserød champagne. Dommen har kastet kommentarer af sig her og der.

Jeg har netop - til Saint Vincent for et par dage siden - hørt, at champagne er fantastisk medicin. Jeg gad nok vide, hvad retssalene kan finde på at taksere den udtalelse til?

Politisk korrekthed
I newyorkeravisen The Sun morer klummen The Folly that is France sig hjerteligt over det hyperfølsomme franske og akutte udbrud af den politiske korrekthed, som europæere ellers elsker at tilskrive amerikanerne. Men der er skam faldet retsligt brænde ned i yderligere to sager siden nytår.

De folkevalgte fra områder med vin (Organisationen ANEV) støtter de journalister, der skriver om vin, og som også er kommet i klemme, da et tema om champagne i avisen Le Parisien blev dømt for ikke at have gjort offentligheden opmærksom på, at alkohol er farlig, sådan som reklame er forpligtet til per lov. Organisationen opfordrer til, at grænsen bliver defineret mere præcist. Et arbejde, som den gerne ser foreningen ANPAA, som er sejrherre i disse to sager, deltage i.

Decanter.com oplyser, at Moët & Chandon ikke har tænkt sig at anke dommen.

Angående en vurdering af den lokale og stensikkert ikke helt appelsinfri udtalelse om, at champagne er glimrende medicin, må jeg melde pas. Jeg er jo ikke læge. Men jeg har da boet her længe nok til at vide, at nogle af de festligste mennesker, jeg har mødt gennem de seneste fire års tid, også er blandt dem, der jævnligt drikker champagne. Men det kan selvfølgelig være en ren tilfældighed.

No comments: