10 January, 2011

Den ægte hektarpris

 
Posted by Picasa
Tågehavet over Vertus. Et sted under skyerne ligger to parceller med Premier Cru-vinstokke og venter på ny ejer.

I den forløbne uge modtog blandt andre vi et vældig interessant papir.

To vinmarker er til salg i Vertus: I alt 12 ares - 1200 kvadratmeter - til knapt 190.000 euro for begge. Læg dertil notaromkostninger, som er en fast procentdel af salgsbeløbet.

Vi skal ikke selv på indkøb. Det interessante er, at salget overhovedet er offentligt kendt. Oftest kører den slags handler i mulm og mørke, og man hører højst og kun eventuelt om salgsprisen efter handlen.

Hver landsby har sine familier, og de har ingen interesse i at dele viden med andre potentielle købere.

Prisen er den ægte markedspris. AOC-hektarerne i Champagne bevarer dermed trods krisen, der ikke er slut, deres høje priser. En god million for en hektar.

Jeg har tidligere skrevet om hektarpriser i Champagne i 2010 og i 2006.

1 comment:

Sol said...

Hej Farmer,

Sjovt spørgsmål, tak for det.

At dyrke korn er helt anderledes end at dyrke vin - vi har begge dele i familien - og har netop splittet op i en konventionnel del og en vindel.

At vin minder mere om gartneri end om landbrug. Der er ingen større besparelser i tid ved at have store vinmarker.

De to største bidder af arbejdet - beskæring og vinhøst - udføres under alle omstændigheder manuelt.

Hvis du bliver hængende hen over foråret, kan du se billeder. Jeg plejer jævnligt at lægge billeder på af, hvad vi foretager os.

Jeg kan alligevel godt forstå din overraskelse over de små parceller. Jeg har selv delt den, men nu har jeg vænnet mig til.

Champagne vinareal består af knapt 300.000 parceller og i alt omkring 34.000 hektar, så kan du selv regne gennemsnittet ud.


Venlige hilsener
Solveig