30 June, 2006

To gange 30 år

Denne juni måned har blandt andet bragt to 30 års jubilæer med sig.

Det er Vranken og Nicolas Feuillatte, der begge i disse dage kan glæde sig over 30 år indenfor et område, der nu mest ligner en lukket fest for alle andre end dem man på damebladsfransk vil betegne richissime.

Begge har brugt årene på at arbejde sig op i champagnernes superliga, begge har leveret interessant fornyelse.

Fra ydre til indre linjer
I dag ligner det ikke den store, yderligtgående rigdom, når man kaster et blik på de godt 100.000 francs, Paul-Francois Vranken, måtte stille med for at skaffe sig sit første fodfæste i den lokale økonomi. Omend 100.000 francs naturligvis har haft en helt anden købekraft for 30 år siden end i dag.

Siden 1990'erne har Vranken kæmpet sig frem på de ydre linjer og opkøbt anerkendte mærker som Heidsieck and Co Monopole og Pommery, og skabt andre som Demoiselle og Charles Lafitte.

I dag, hvor Vranken-gruppen er blandt de fem største i Champagne, er den umættelige belgier tilsyneladende gået over til at kæmpe på de indre linjer.

Således siger Paul-Francois Vranken på gruppens hjemmeside, at målet er "at erobre hvert øjeblik, der drikkes champagne, på de fem kontinenter med tvillingekræfterne prestige og luksus". Han har også udtalt, at han ser den næste landvinding i at få kunderne til at servere forskellige champagner ikke alene som aperitif men sammen med et helt måltid.

Vranken fejrede jubilæet med en koncert med den amerikanske gruppe Earth, Wind and Fire for de ansatte. Måske et udtryk for præsidentens personlige, musikalske præferencer? I øvrigt må Earth, Wind and Fire have cirka lige så mange år på bagen som Vrankens tilstedeværelse i Champagne, og således kan koncerten jo siges at have haft en vis symbolik.

Et enigt kooperativ
Champagnes anden junijubilar er kooperativet Nicolas Feuillatte, der også er blandt de fem største, og ligesom Vranken har arbejdet målrettet på at komme op i klasse med de store, gamle mærker.

På de 30 år er det lykkedes Nicolas Feuillatte at svinge sig op fra at være et rent nationalt foretagende rent salgs- og marketingsmæssigt til i dag at eksportere 43 procent af sine knapt otte millioner årlige flasker. Salget er 10-doblet på 10 år.

Det er i øvrigt også et eksempel på en meget stor kooperativ virksomhed, som det er lykkedes at forene kræfter og visioner om at foretage dette "store spring fremad". Alle, der kender blot lidt til franskmænds anarkistiske ulyst ved at indordne sig andres meninger, simpelthen respektere de chefer i Nicolas Feuillatte, som har formået at udvikle det fælles mærke så langt på 30 år.

Trods alt består Nicolas Feuillatte af 82 mindre kooperativer med i alt 5.000 vinbønder tilknyttet. Som allesammen skal være... Feuillatte råder samlet over 2100 hektar forskellige steder i Champagne, og har derfor rige muligheder for at sammensætte et meget stort antal forskellige champagner. Hvilket også fremgår med al ønskelig tydelig af Feuillattes site. Hvis man eller nogensinde når frem for animerede bobler...

Fremtid i små flasker
Sjovt nok har det Vranken-ejede Pommery og Nicolas Feuillatte ét til fælles. De har begge små, ultrafrække, ultraunge miniflasker i sortimentet.

Pommery sendte som det første grande marque sin meget omtalte POP på markedet i 1999. Lige i tide til årtusindsalget. Indholdet er 20 centiliter, og den drikkes enten direkte af flasken eller med sugerør. Feuillatte fulgte efter. Dets små flasker hedder One/Four, fordi de indeholder en fjerdedel af en almindelig 75 centiliters flaske, altså lidt mindre end POP.

Begge fås i en almindelig brut og en brut rosé udgave. Feuillattes miniindhold er det samme som i de almindelige store flasker. Pommery reklamerer med, at POP er blandet specielt til det nye årtusindes smag.

Jeg ved ikke, hvor stor en del af salget disse miniflasker bidrager med. De er skabt til at lokke en ny kundegruppe ind i folden, og mon dog ikke det virker? De små flasker åbner for lidt ultimativ luksus i dagligdagen til overkommelig pris. Det bliver spændende at se, om POP-generationen vil bevæge sig videre ind i det klassiske sortiment, efterhånden som den vokser til...

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: