08 November, 2014

Det særligt danske land i det franske

 
Posted by Picasa
Den danske kirkegård i Braine ved Soissons godt 100 kilometer øst for Paris er et særligt sted.

Det er nemlig en dansk kirkegård i Frankrig, og så vidt jeg ved den eneste.

Her har de danske soldater, der døde under Den Første Verdenskrig, hvor Sønderjylland jo var indlemmet i det tyske kejserrige. Resultatet af nederlaget i 1864, som DR dette efterår har tv-dramatiseret under en vældig kritik.

Jeg har ikke set serien, så den har jeg ingen mening om.

At besøge kirkegården i Braine på våbenstilstandsdagen den 11. november er til gengæld en særlig oplevelse, og det er der flere danske, der gør: Både det officielle Danmark fra ambassaden i Paris såvel som repræsentanter fra de fire sønderjyske kommuner og så danskere med historisk interesse og bevidsthed. Gætter jeg på. Jeg har naturligvis meldt mig til.

Læs mere: Fortid, nutid og fremtid i Braine


No comments: