13 December, 2013

Paris by car

 
Posted by Picasa
Forleden var vi jo som nævnt i byernes by med champagne.

Den tog pænt imod os. Byen.

 
Posted by Picasa
Selv om vi sjældent når andet end netop rundt med det, vi er der for, er der nu pænt i Paris alligevel.

Og hvis kunderne bor de rigtige steder, er turen stort set som at køre på sightseeing i stedet for at gå.

Jeg nævner i flæng Notre Dame, Louvre, Seinen. Af uforklarlige grunde sendte GPS'en os ned ad Rue Rivoli og henover Place de la Concorde på vej forbi Trocadero ved Eiffel-tårnet.

 
Posted by Picasa
Med julehytter installeret både her og der, og juletræer til salg foran selv den mindste floriste.

Det ser nu så hyggeligt ud. Jeg har altid elsket Københavns pladser med juletræssælgere og deres træer. Disse små mobile skove, som vi kun har i december. Synet er også helt okay i Paris.

Selvom jeg godt nok undrer mig over, hvem der dog gider købe et juletræ i net. I Reims er de pakket ud, og jeg undrer mig omvendt over hvad grandamen dog gør med de træer, hun ikke sælger. Nå, men hun pakker dem vel ind igen.

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
I det 16. arrondissement er det altid så interessant at vente på vores kunde. Man ved aldrig helt på forhånd, hvilken ambassade man spotter.

Denne gang var Madagascars, og da vi har en meget god ven fra denne store, eksotiske ø, sendte jeg straks et lille billede næsten hjemmefra.

Stedet var i øvrigt bevogtet af en enlig politidame, der meget høfligt spurgte, om hun generede. Hun holdt foran en port, og vi blokerede vejbanens ene spor, mens vi ventede. Det var ikke noget problem, hverken det ene eller det andet. Generelt rigtig god stil i det 16. De har overskuddet til det. Selv politiet.

At placere varevognen i det ene spor ville stresse mig trekvart ihjel. Derfor er jeg ikke alt for god som chauffør i Paris, hvor der ikke rigtig er andet at gøre, når man leverer noget.

Vi passser blot morderlig godt på med at undgå myldretiden. Den er ingen spøg i Byernes By.

 
Posted by Picasa
For tiden hænger en partikelsky over metropolen.

Langt i forvejen får vi på motorvejen besked på at køre 110 km/t, og det er altså for at mindske forureningen. Selve Paris er også fyldt med advarsler, der retter sig imod folk med åndedrætsbesvær, astma og lignende. Jeg ved ikke, hvad de andre tænker. Jeg tænker, hvor fint at bo op og ned af en stor skov.

Jeg får helt dårlig samvittighed over at komme i bil. Sikkert som den eneste. Vi kan ikke gøre så meget ved det. Andet end at fylde vores bil op i det mindste, når vi kommer. Vi prøver.

 
Posted by Picasa
Turen ud går ned ad Champs-Elysées med den store del af byens julemarked.

Til sidst det store hjul på Concorde. Pariserhjul kalder vi den slags på dansk. På fransk hedder det bare et stort hjul.

Hjem til Champagne, hvor vi må køre 130. Til gengæld har vi ikke noget stort hjul.

No comments: