28 February, 2008

Ingen årgangsenke i 2007

Smageholdet hos Veuve Clicquot-Ponsardin i Reims vil ikke forarbejde en årgangschampagne fra 2007.

"Høsten var god, men ikke exceptionel nok for os," udtalte husets chef de cave, Jacques Peters, forleden til avisen l'Union.

Han har siden slutningen af oktober sammen med sit smagsteam af ønologer smagt på husets i alt 600 grundvine. 24 om dagen igennem i alt 5 uger. Siden har man lagt sig fast på, hvilke vine der skal orienteres mod husets topsælger, den såkaldte Carte Jaune, der i Danmark er kendt som Den Gule Enke, mod prestigechampagnen La Grande Dame eller videreudvikles som reservevin.

Jeg noterer mig - uden sammenligning af nogen art - at seancerne varer halvanden time, og at mesteren vurderer det som en meget udmattende del af hans arbejde.

Jeg har personlig kun lidt erfaring, men gjorde mig nøjagtig samme tanker, da jeg selv deltog i to smagninger af vores kooperativs vine i januar måned. (Den første og Den anden).

Evnen til at identificere og siden lagre duft og smag i et mentalt bibliotek og herfra kunne genfinde dem efter behag kan naturligvis trænes. Enkelte har naturgivne gaver for den slags. De laver måske parfumer, kombinerer måske champagner. Men jeg finder det faktisk ret imponerende, at det er muligt at afprøve 600 grundvine, og siden orientere dem på rette vej, uden nødvendigvis at smage dem alle sammen igen.

Udover næsen og ganen må det også kræve en notat teknik af et vist format.

4 comments:

Lizelotte said...

Spændende blog - er selv vininteresseret, og vild med Frankrig :-)

Det er helt vildt at smage så mange vine!

Smager selv en del, men er dybt afhængig af min "kloge bog" med noter for at huske vinene.

Har været med til at vælge vine ud i en smagning hvor vi smagte mere end 100 rødvine og et antal (??) hvide - det synes jeg var hårdt og svært... men godtnok også spændende.

Sol said...

Hej Lizelotte

Dejligt at høre.

Du har smagt mere end 100 rødvine... hold da op, det er godt nok mange... i hvilken forbindelse mon?

Jeg smagte grundvine til champagne fra vores kooperativ et par gange i januar, og der var en 30-40 stykker på programmet.
Det var til gengæld yderligere kompliceret af, at det jo er vine med ret små nuancefprskelle.

Det er jo næsten alle sammen Chardonnay-vine, næsten alle sammen fra det samme år, og fra nogenlunde samme område, omend 20-30 forskellige landsbyer.
Viniceret på to forskellige måder, men alligevel.

Vild med Frankrig? Jeg gætter så straks på mad og vin... det ligger jo ligesom til højre ben.
Hvad med champagne, smager du også det? Og i givet fald, hvad kan du lide?

Mange hilsner
Solveig

Lizelotte said...

Jeg sidder i bestyrelsen i mit firmas vinklub, og en af vores opgaver er at udvælge vin-julegaven til kollegerne fra firmaet.

Så der blev smagt MANGE vine - mine smagsløg var trætte, men det var utroligt spændende.

Jeg elsker champagne og mousserende vin i øvrigt - både tørre og søde varianter - men ved ikke helt så meget om det, som jeg ved om rødvin. Vi havde en mousserende-smagning sidste år i bestyrelsen, fordi vi kørte tema om mousserende vin.

Vinklubben udvælger vine, som vi sælger til vores medlemmer, og der var så en måned, vi havde et udvalg af mousserende vine på programmet.

Jeg holder meget af sproget, naturen, og vinen i Frankrig men er ikke en stor madkender. Det kan være jeg når at lære det også :-)
Vi ferierer ofte i Provence ... så passer det med et stop i Alsace, som jo byder på fine hvidvine... :-)

Sol said...

Hej Lizelotte

Med dine interesserer skal du måske overveje at gøre holdt i Champagne engang også?
Vi ligger omme på den anden side af Lorraine, så det vil kun blive en mindre omvej, hvis I kører ned gennem Bourgogne og Beaujolais mod Syden.

Champagne er også smukt, men på en anden måde end Alsace. Det byder sig ikke så umiddelbart til på en eller anden måde. Men så må man jo indlogere sig i en vinby og trøste sig med et glas eller to.

Det er mit indtryk, at turiststrømmen her deler sig i to: Dem, der tager til hovedbyen Reims for at se katedralen, og dem, der kommer her i egen bil for at fylde bagagerummet med champagne.

Sig til, hvis du vil have et par tip, når sommerferien nærmer sig.

Mange hilsner
Solveig