24 January, 2006

Boizel vandt slaget om Lanson

Så lykkedes det endelig at afslutte salget af det store champagnehus Lanson International. Boizel Chanoine Champagne har købt Lanson for 122,7 millioner euro (920,25 millioner kroner). Den endelige pris endte således meget langt fra de 700 millioner euro, som den hidtidige hovedaktionær, Francois-Xavier Mora, havde håbet på.

Dermed er den seks måneder lange nervekrig om det 245 år gamle hus nogenlunde omme efter en dramatisk finale de sidste par måneder. Først var den fransk-amerikanske investeringsgruppe Butler Capital Partners og den franske entreprenør Jean-Claude Darmon med det bedste bud udråbt til favoritter. Da de trak sig i den 11. time, blev der påny plads til Boizel, der eller i første omgang var blevet afvist af Lansons formand, Francois-Xavier Mora.

Stor gæld og stort lager
Med i handlen overtager Boizel Lansons ikke helt ubetydelige gæld på 400 millioner euro (3 milliarder kroner). Men 56 millioner flasker champagne, der lagrer i Lansons kældre, vejer til gengæld godt til på den positive side.

Det var Caisse d'Epargne, der tilbage i juli udløste salget, fordi man ønskede at sælge sine 44 procent af Lanson-aktierne. Banken hjalp i 2004 de hidtidige eneejere, familien Mora, med kapital, da denne tilbage i 2004 ikke havde likvider til at betale vinbønderne for deres druer.

Ny strategi i vente
Tre ting har kostet Lanson dyrt. Op igennem halvfemserne valgte man - modsat de fleste andre champagneproducenter - at satse på billig champagne. En strategi, der ikke lykkedes, og som sammen med de for tiden meget høje druepriser har kostet Lanson dyrt og gjort det umuligt at indkøbe druer nok til at udnytte produktionsapparatets fulde kapacitet. Foreløbig.

"Vi kommer ikke for at spekulere, men for at reparere maskinen, genlancere og udvikle den," meddelte Bruno Paillard allerede i midten af december til den lokale avis, l'Union.

Beroligende ord til ære for Lansons organiserede arbejdskraft, der har strejket adskillige gange under forløbet. Efter salget holder de sig foreløbigt i ro, omend de er "årvågne", meddelte l'Union umiddelbart efter nyheden om salget.

Lanson International råder over mærkerne Lanson, Besserat de Bellefon, Alfred Rothschild og Gauthier. Dertil kommer en række lavprischampagner, som køberne sælger under eget navn. Med 18 millioner årlige flasker solgt i 80 lande er Lanson International tredjestørst i Champagne.

Boizel Chanoine Champagne råder i forvejen over mærkerne Chanoine, Philipponnat, De Venoge og Alexandre Bonnet, ligesom Bruno Paillard også råder over Champagne Bruno Paillard, grundlagt i 1981 og det yngste af godt 125 huse.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: