04 February, 2010

De andre bobler

Verden er fuld af bobler.

Her mener vi, at de bedste kommer fra Champagne, og når jeg i dag skriver vi, er der tale om lidt af et holdningsskred. Da jeg satte mine kufferter i Champagne for seks og et halvt år siden, irriterede det mig gevaldigt, at de lokale ikke interesserede sig for de andre bobler. Deres konkurrenter.

Det gør det stadig. Men jeg forstår det bedre. Selv en uøvet smager kan - i de tilfælde jeg har haft lejlighed til at prøve det af - smage forskel på champagne og de andre. Det betyder ikke, at al champagne er godt. Det er heller ikke al cava, crémant, sekt, prosecco og hvad de andre ellers hedder.

Bobler fra Alsace
Vi havde for nogle uger siden lejlighed til at smage en hel stribe crémanter fra Alsace, som ifølge den glade giver - vinbonde i Champagne og tidligere ansat hos Alsace-bonden - var blandt de bedste, man finder mellem Vogeserne og Schwartzwald.

Nu var smagerne en stribe vinbønder fra Champagne og derfor naturligt forudindtagede endda selvom de skulle prøve på at være neutrale. De er ganske enkelt vant til noget andet, og det er svært at sætte sig ud over.

En meget stor forskel var boblerne. Kun årgangs-crémanternes bobler mindede om champagners. I de andre flasker associerede jeg snarere til kulsyren i sodavand, og jeg kunne næsten ikke tro min egen smag, før andre bekræftede. Jeg mener... for nu at sige det, som det er... man kan åbenbart godt sælge sådanne bobler.

For mit eget vedkommende bremsede den kulsyre alt andet. Jeg har ikke rigtig andre minder om den smagning end kulsyren. Som om sanseapparatet blev sat ud af funktion af boblerne, der ikke føltes behagelige i munden.

Omvendt kan det være ubestrideligt rart, at prisen for crémant er væsentligt mindre end champagne.

Bobler fra England
Mousserende vin fra England er til gengæld rigtigt i vælten. Gennem flere år har englænderne vundet masser af priser og medaljer på vinskuer. Senest slog et af de meget omtalte engelske mærker endda hæderkronede champagnemærker som Louis Roederer og Bollinger af banen.

Det interessante ved de engelske bobler er blandt andet, at de deler undergrund med os her i Champagne. Nyetimber, Chapel Down og kompagni er til gengæld ikke billige, hvilket sjældent nævnes i artikler om de britiske bobler.

Men et af nøgleelementerne for gode bobler er netop god tid, og den koster. Ligemeget om det foregår i England, Alsace eller Champagne.

No comments: