27 July, 2015

Sommertid og feriegæster


Hele vejen gennem juli har vi haft gæster.

Rigtig mange af jer har været forbi parcellen les Crochettes.

På vej sydpå. På vej nordpå. Eller på de små veje rundt i Champagne.

Abstrakt bliver konkret
Vi går hen til les Crochettes for at kigge nærmere på, hvordan vinstokke ser ud, og hvor jeg eller Alain fortæller om vores arbejde året igennem.

Jeg forklarer, hvordan filosofien bag beskæringen er. Hvordan spalieret fungerer, og hvor meget arbejde det faktisk kræver, før vinstokkene og små druer sidder godt spændt op til sommeren, så de får max sol og minimum sygdom.

Det er også her - midt i arbejdet - at alle jeres spørgsmål kommer. Fordi alle ordene pludselig bliver så konkrete, når vi står sammen midt i det.

Året i vinen
Hvis du tænker, at det lyder nogenlunde som bloggens emner året igennem, er det heller ikke helt forkert. Men for mange er det alligevel noget andet at stå der selv, og for de fleste er det lidt af en overraskelse, hvor meget manuelt arbejde der faktisk er forbundet med at passe vinstokke.

Det forstår jeg fint, for dette omfattende nørklearbejde var jo lige præcis det, jeg oprindeligt fandt så fascinerende, at jeg gik i gang med at lære både det og det franske.

For 12 år siden.

Man bliver tør i munden af al den tid, alt det støv og alle de ord.

Og så er det godt at vide, at anden halvleg venter derhjemme.

No comments: