Lidt af hvert om stort og småt i Champagne/A bit of this & a bit of that with bubbly regards from Champagne
25 February, 2015
Champagne er lidt mere ude end hjemme
For nogle uger siden fik vi de foreløbige tal for salget af flasker i 2014 her i Champagne. Måske husker du stadig, at det så fint ud. Måske også, at den slags faktisk har en direkte betydning for, hvor mange flasker vi får lov at lave senere på året.
Det er et organ, der hedder CIVC - Comité Champagne - der som en af sine opgaver holder øje med salg og eksport, som fortæller, at 2015 meget vel kan blive året, hvor eksporten af champagne overhaler forbruget her i Frankrig.
Det er også interessant. Hvis du skulle du være i tvivl.
Lidt champagnehistorie
Historisk set har champagnen først og fremmest været en eksportvare. Helt tilbage i det 18. århundrede blev der skippet champagne fra regionen her og til fjerne egne som zarens Rusland, Frederiks den Stores Preussen og såmænd da også til Kongens København i den florissante tid.
Det var først i det 20. århundrede, at tingene ændrede sig.
Den Første Verdenskrig og måske især børskrakket i 1929 fulgt af den store depression ødelagde markedet for champagneproducenterne, der især solgt meget til Rusland og til USA.
Det sluttede brat, og champagneproducenterne måtte kigge sig om efter nye kunder.
Fra eksport- til hjemmemarked
I denne periode skiftede markedet fra at være eksportorienteret til et stort fransk hjemmemarked, der jo altså først skulle opdyrkes.
Langsomt genopstod champagnen fra at have været en eksportvare til primært at blive solgt hjemme. Da jeg kom til Champagne i nullerne, tegnede det franske hjemmemarked sig stadig for et godt stykke over de 60% af samtlige flasker.
Siden har en stor del af verden klaret sig igennem endnu en meget alvorlig krise. I Frankrig ser den ud til at have bidt sig fast, og de få tegn på at det kan slutte er stadig meget spæde. I mange, franske hjem er hverken stemningen eller pengepungen nødvendigvis åben for de store champagnefejringer.
Derfor er eksportmarkedet nu lige ved at overhale hjemmemarkedet igen. I givet fald for første gang i tæt på 100 år.
Champagne Tange-Gérard er i aktion på den indre københavnske del af eksportmarkedet foroven.
Etiketter:
Big brands,
History,
Our sales,
Recession
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment