20 February, 2007

Morgendis

 
Posted by Picasa
Udsigten fra min svigermors gård i Soulières.

Disse dage og ugers jævnlige møder mellem kold og varm luft giver meget tåge om morgenen, der hænger over vore hovedet til et godt stykke op ad formiddagen.

Weekenden har budt på særdeles lune temperaturer. Jeg - en frossenpind - har endnu ikke smidt vintergearet, men indrømmet, jeg havde ret varmt søndag formiddag. Alain arbejdede i korte ærmer under jakken.

Mandag skruede vejrguderne bissen på. Der har ikke på noget tidspunkt været over fem grader Celsius i vores gård. Der i parantes bemærket stadig ligger i konstant skygge. Højdedraget Montagne de Reims rager ikke mere end et par hundrede meter i vejret, men det er nok til at forhindre solstrålerne i at nå helt ned i vores gård halvdelen af året.

 
Posted by Picasa
T-shirt under jakken en februar formiddag i 12 graders varme.

I dag - tirsdag - brager solen atter ned. Fuglene synger, som blev de betalt for det. Jeg er højst nogle få dage fra at have udsprungne påskeliljer i min baghave. Vi kan sagtens nå at få den farlige forårsfrost, men jeg tror simpelthen ikke på, at vinteren stadig kan finde os.

Og det er slet ikke godt med en halv hektar ubeskårede vinstokke 50 kilometer fra dette tastatur. Hvilket i kombination med pasning af min babydatter er grunden til, at jeg skriver i stedet for at klippe. Desuden er min krop på fem dages rekreation.

Rekreation for lemmer og led
Jeg går ud fra, at det hærder kroppen at beskære vinstokke fra barnsben. For sådan en som mig, der først er ved at lære det, kan jeg til langsomheden lægge en helt ny form for kontakt med min krop.

Der er konstant et led eller lem, der godt lige vil gøre opmærksom på, at de finder vores normale dagligdag en hel del mere skånsom end det her nye påhit med at beskære vinstokke. Resten af ugen er jeg bare øm og træt i lænden, armene, knæene samt det løse.

Min respekt for mennesker, der har gjort det her i 40 år, og siden de var 16, er vokset til noget nær grænseløs. Alains onkel på godt 70 er en af dem.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: