12 February, 2006

Tredje runde i vinen gennemlevet


Hvis jeg får lov at beskære i fred, går det efterhånden helt fint.

Tredje runde mod diplom i vinskæring er gennemlevet. På den ene side kan jeg ikke være helt utilfreds med, at jeg:

1) Torsdag fik løst de to skriftlige prøver til bestået.
2) Søndag fik arbejdet mig ned under de fire minutter per plante,

På den anden side må jeg også erkende, at jeg:

1) Torsdag stort set ikke kan finde ud af beskære, hvis jeg følger min lærers vejledning. Hun siger jævnligt flere ting, der er indbyrdes modstridende, og hvad gør man så?

2) Søndag også har mine problemer, når jeg spørger Alain til råds, for han siger heller ikke altid det samme, som jeg mener at have hørt på kurset, og hvem har så ret?

Summa Summarum: Jeg har s'gu mine problemer med at finde ud af det, hvis der er ret mange flere kokke end mig selv om at røre i suppen. En hel del af det fører jeg tilbage til, at mit niveau i fransk simpelthen ikke er avanceret nok til at operere med de helt fine detaljer, og det er da muligt, at det er dem, jeg savner i særlige grænsetilfælde.


At beskære vin er en opgave, hvor man må være fokuseret hele tiden. Så kan det til gengæld gå rimeligt stærkt. Jeg føler mig ikke længere ladt alene - nærmest skibbruden - i et enormt ocean af vinstokke, der alle skal beskæres. Men arbejder mig i stedet fremad. Formoder, at det er et tegn på stigende professionalisering.

Arbejder fint alene
Sidder jeg derimod for mig selv og arbejder, går det ganske udmærket. For det meste har jeg ingen problemer med at vælge de grene, som jeg ønsker at arbejde med. Jeg synes, at saksen ligger okay i hånden, og for det meste for jeg vist også klippet af nogenlunde tæt ved la charpente.

Jeg undlader så vidt muligt at ødelægge knopper på de frugtbærende grene: Prolongements og lancement, jeg husker at fjerne små grene, der ikke skal bruges, og grenstumper, der ikke er klippet tæt nok af. Det hele foregår i et rimeligt tempo, mens jeg ruller deropad på min camionette. Om det så er vinterkulden, kan jeg modstå den i to graders varme i op mod tre timer nu.

Kort og godt, gennem disse sidste weekenders arbejde har jeg fået opøvet en vis sikkerhed i, hvad jeg gør. Kvaliteten af det, jeg laver, er ligeså god, som det, disse Chardonnay-vinstokke ellers bliver udsat for. Således kan jeg finde fejl, som jeg i det mindste ikke laver. Men erkender i samme ånd, at jeg laver andre...

Jeg føler mig efterhånden klar til at beskære chablis uden at spørge om hjælp hele tiden, og også i et større omfang end 10 planter på to timer. Til gengæld har jeg lidt svært ved at greje, om det så overhovedet er godt nok, og jeg spørger mig selv, om jeg overhovedet længere har lyst til at prøve kræfter med en fransk eksamen.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: