10 October, 2005

Verden vil have bobler


Ejerne af Domaine Collin producerer blandt andet Blanquette de Limoux, Frankrigs ældste mousserende vin, der kommer fra departementet Aude i udkanten af Pyrenæerne.

Verdensmarkedet kan tilsyneladende ikke få bobler nok. Gennem de sidste 10 år er det samlede marked for mousserende vine - det være sig champagne eller andet - vokset 4,5 procent om året. Modsat markedet for stille vine, der med en vækst på to procent de sidste 10 års tid er stort set stagneret.

Onivins, som er de franske myndigheders organ for vin, forklarer en del af populariteten med, at mousserende vine er festlige.

Europa er stadig den suverænt største producent af mousserende vine. Frankrig ligger i spidsen med 510.000 flasker, Tyskland ligger en femtedel lavere med 410.000 flasker Sekt, og Italien og Spanien producerer hver cirka halvt så meget som Tyskland med henholdsvis 230.000 flasker Spumante og 215.000 flasker Cava.

Frankrig:
Champagne solgte 300.000 millioner flasker i 2004 svarende til en vækst på 2,4 procent. Det er pænt sammenlignet med resten af den franske vinbranche, men der er unægteligt vækstmæssigt baghjul fra andre og billigere, mousserende vine som Blanquette de Limoux med en vækst på otte procent i Frankrig og 10 procent til eksport, Crémant de Limoux med en vækst på 30 procent og crémant d'Alsace med en vækst på 21 procent. Blanquette og Crémant fra Limoux sælger godt i henholdsvis USA og Storbritannien. Crémant fra Alsace er populært i Tyskland.

Tyskland:
Tyskerne holder af at drikke mousserende vin, det meste - 81 procent - af forbruget dækkes af den lokale Sekt. 17,3 millioner flasker Sekt eksporteres. Den største producent Schloss Wachenheim har 22,5 procent af markedet. De næststørste producenter er Rotkäppchen-Mum og Henkell-Söhnlein. Efter en nedgang i forbruget i 2003 på 2,5 procent er det tyske hjemmemarkeds indtag af mousserende vin stagneret.

Italien:
Kun en lille del (16 millioner flasker) af Italiens samlede produktion af mousserende vin (230 millioner flasker) er lavet efter den traditionelle metode**, hvor anden gæring foregår på flasken. Heraf står producenterne Berlucchi (4,6 millioner flasker) og Ferrari (4,5 millioner flasker) for den største del af produktionen. Hjemmemarkedet er - ligesom Frankrig - stort, idet næsten tre ud af fire italiere (74 procent) drikker mousserende vine. 50 millioner flasker sælges ud af landet, primært til Tyskland, USA, Storbritannien, Australien og Rusland.

Spanien:
Det meste (95 procent) af den mousserende vin fra Spanien - Cava - kommer fra Penedes-området i Katalonien. De 215 millioner solgte flasker i 2004 svarer til en vækst på fem procent. Den i Danmark velkendte Freixenet står for over en tredjedel af den samlede produktion (36,5 procent) og Cordoniu 38,4 procent.

Australien:
Flere områder i Australien producerer mousserende vine efter den traditionelle metode**. Det gælder Yarra Valley, Adelaide Hills og Tasmanien. Australien er i dag den femtestørste vinproducent på verdensplan og den fjerdestørste eksportør.

Tallene stammer fra en særudgave af det professionnelle magasin "Champagne Viticole" i anledning af den årlige udstilling i Épernay, der løber af stablen mellem den 19. og den 22. oktober.

** "Traditionnel metode" eller "methode champenoise" betyder, at den anden gæring foregår i flaske ligesom en flaske champagne. En anden og billigere metode er at lade anden gæring foregå i en stor tank og siden fylde den mousserende vin på flaske.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: