20 September, 2010

Halvvejs gennem høsten

 
Posted by Picasa

Midtvejs. Sådan lød vores status efter søndagens arbejde.

Vi høster tre hektar med Chardonnay, Pinot Meunier og Pinot Noir druer. Årets kvote er 10.500 kilo druer per hektar. Det betyder, at vi principielt er færdige, når vi har plukket 31.500 kilo druer. Principielt betyder, at vi under alle omstændigheder plukker, presser og vinificerer det hele, og bagefter beholder det bedste til champagne, og sælger eventuelt overskydende vin til andre formål.

Vi var på forhånd bekymret for udsigten til råd. Det er ikke forfærdelig slemt i vores parceller - "jeg har set langt værre, også i år", lød det for eksempel i går fra en fætter. Det har jeg ikke, men efter syv år har jeg jo også så langt fra set det hele.

Der er det hele: Druer, der rådner før de modner. Druer med en form for råd, der støver, når man rører ved det. Vi laver den værste halvdel hænge, og så kan vi stadig plukke mellem to tredjedele og tre fjerdedele af druerne. I Chardonnay-parcellerne henter vi godt 13.000 kilo per hektar, hvilket nok er en tredjedel mindre end normalt.

Det er vældig skønt at være halvvejs på blot tre dage, for jo længere vi når fremad, jo mere råd og skimmel vil vi møde. Hver dag, jeg har været i skoven gennem de seneste uger, har jeg mødt muntre par i gummistøvler og med pileflettet kurv og kniv. Svampejægere, og 2010 vil blive husket som svampeår. Det er der vist ingen tvivl om

 
Posted by Picasa
Disse Chardonnnay-druer er jo ganske nydelige, klaserne er ikke alt for tætte, hvorfor de lettere tørrer igennem efter regn og dermed er mindre udsatte for svampesporer.

No comments: