11 July, 2012

Sommer i Champagne: Merkel og Hollande (2)

 
Posted by Picasa
Det kunne næsten ikke være mere symbolsk, da Angela Merkel og Francois Hollande søndag var i Reims for at fejre 50-året for den fransk-tyske forbrødring. Elysée-traktaten, underskrevet i Reims netop den 8. juli 1962 på grund af byens tunge symbolik, der daterer sig tilbage til den Første Verdenskrig.

En tung grå himmel hang over byen, da vi kom til centrum, regnen faldt i store, tunge dråber og en hel del af de få fremmødte søgte andetsteds hen end det stærkt afspærrede område ved katedralen.

Netop som de to ledere trådte ud af katedralen, stoppede regnen, og solen brød ligefrem frem. Man så Francois Hollande nikkende pege op imod himlen, og det var svært ikke at gætte på, at også han omtalte den tunge symbolik for sin modpart eller medpart.

 
Posted by Picasa
Jeg har allerede nævnt, hvordan jeg selv har konstateret at dette venskab muligvis er til festlige lejligheder, men at det også meget konkret når helt ned i unge menneskers og deres forælders verden.

Selv jeg - med forholdsvis begrænset omgangskreds - kender ganske mange familier, der har modtaget en ung tysk skolelev som gæst i en uge, og siden sendt deres egen jævnaldrende til Tyskland.

Otte millioner unge tyskere og franskmænd har besøgt hinanden på den måde siden 1962.

Et tal der taler med en høj og smuk stemme efter min mening. Alene af den grund var det et fint øjeblik for mig at befinde mig på pladsen med min familie og venner.

Den anden gode grund var at høre Angela Merkel tale. Stort. Jeg håber virkelig, de serverede god champagne for hende på rådhuset i Reims, inden hun skulle videre i dagens program.

No comments: