27 April, 2010

Askesky og ydmyghed

 
Posted by Picasa
Solnedgang et sted i Tyskland, den 17. april 2010.

Nu hvor askeskyen er lettet, har jeg hørt en hel del tale om ydmyghed. Et begreb, jeg også selv sendte flere tanker i sidste uge.

Vi var i Danmark, da vi hørte om skyen. I Rågeleje, hvor vi aldrig nåede stranden i tide - hmmm, der var champagne i luften, nå nej i glassene - så vi fandt aldrig ud af, om solnedgangen virkelig var noget særligt på grund af partikler i luften. Den, vi så nogle dage efter, et godt stykke nede i Tyskland var til gengæld overraskende flot.

Måske var det askeskyen. De partikler, der fik mennesket med al dets tekniske indsigt til at stå ret magtesløst. En vulkan på Island næsten ved verdens ende lammede altså flytrafikken i dagevis. Tænk bare.

Samme slags ydmyghed har jeg stiftet bekendtskab med, efter at det blev mit liv at dyrke vin. Når man lever af naturen, når dagens arbejde afhænger af vejret, indretter man også dagen efter, hvordan den er. Jonglerer rundt med opgaverne, og laver visse ting, når det regner og andre, når solen skinner. Sådan gør bønder.

Af og til slår vejret ned. Med frost, der ødelægger knopper. Med storm og regn, der ødelægger blomstring. Med hagl, der ødelægger alt. Med streng frost, der kan slå en vinstok ihjel. Omend det er sjældent.

Det er en anden måde at leve sit liv på end de fleste, der oftest lever et liv, helt uafhængigt af vejrlig. Men det betyder også, at vi jævnligt får disse demonstrationer af, hvor lidt vi betyder i forhold til denne Dame Nature - Moder Jord. Askeskyen var i virkeligheden blot endnu et eksempel.

2 comments:

Annette said...

Jeg har ofte tænkt på, hvor afhængige I er af Moder Jord i jeres erhverv.
Vel vidende at tingene ikke altid er som man forventer og der ind i mellem er triste og nedslående oplevelser, så har jeg en ide om, at det er langt mere tilfredsstillende at arbejde med jord og dyr for den sags skyld end at sidde på et kontor. Selvfølgelig er det vældig nemt for mig at tænke sådan, da jeg aldrig har prøvet noget der bare ligner jeres erhverv.
I håbet om en rigtig dejlig forårsdag til dig.

Sol said...

Kære Annette,

Jeg tror på, at det er godt for sjælen, at ens arbejde følger årstider og vejr, og det gør det jo i høj grad, når man arbejder med landbrug.

Til gengæld bliver man så også pludselig meget prisgivet højere magter - eller hvad man kalde det - men det tror jeg så også på er helt sundt for det moderne menneske. Omend at det af og til kan være ret chokerende. Som nu f.eks. askeskyen.

Lige i disse dage har vi det skønneste forår med alt i blomst: Syren, kastanje, de japanske kirkebærtræer og alle andre frugttræer for den sags skyld, magnolier og mange flere. Som en eksplosion af farver ovenpå vinteren.

I lige måde. Jeg er sikker på at forårsdage også er farverige i Holand.

Mange hilsner
Solveig