05 June, 2008

Vokseværk

 
Posted by Picasa
Nogle vintraktor kan sprøje flere af gangen. Det mindsker ødelæggelserne, at de ikke kører i hver række. Loisy-enBrie, den 5. juni.

Vinen vokser godt. Det gør svampene desværre også.

Vejret er forholdsvis lunt, men også temmelig vådt. Nogle dage regner det, meget eller lidt, andre dage hænger fugten tungt i luften. Ikke mindst mellem vinstokkene, og det giver meldug gode forhold.

Vintraktorerne kravler dagligt afsted. De sprøjter for sygdommen, hvilket er den eneste måde, man p.t. kan bekæmpe den på. Denne her har da i det mindste kunnet aflevere sin ladning i fred og ro for regnen. Der skal helst følge to tørre timer, hvis behandlingen skal virke ordentligt.

Men når jeg tænker tilbage på andre juni måneder i Champagne, forekommer denne mig ikke væsentligt anderledes. Juni - eller i hvert fald den første del af juni - er altid ret grå, overskyet og ofte også fuld af regn. Men - vi kan være heldige og få varme sidst på måneden, hvor vinen blomstrer.

Jeg så i øvrigt de første to vinblomster helt nede ved stammernes fødder, hvor blomstring gerne begynder. Jeg løfter stadig tråde. I dag ny personlig rekord: 1.600 meter på seks timer. Der vil gå omkring et par uger, før blomstringen er generel, vil jeg tro.

CIVC - der ved det hele (næsten) - siger, at vejret er som det plejer, og at alt er godt.

No comments: