31 May, 2006

Nyt maj 2006

12.05.2006: Huset Laurent-Perriers indtægter steg ni procent sidste salgsår.

23.05.2006:Pernod Ricard vil længere ind på det globale champagnemarked. Den sydfranske pastiskæmpe, der sidste år købte sig til mærkerne Mumm og Perrier-Jouët befinder sig allerede på en fjerdeplads globalt set, men ambitionen er at blive endnu større. Ifølge chefen for Pernods Martell, Mumm og Perrier-Jouët-afdeling er gruppens mål i første omgang at blive næststørst. Der er også lang vej op til etteren - LVMH - der leverer 17,4 procent af verdens champagne mod Pernods 3,3 procent.

23.05.2006: Reims Management School har bestemt sig for at oprette et professorat i champagne med eget laboratorium tilknyttet. Skolens direktør, Francois Bonvalet, siger, at positionen skal bruges til at udvikle en meget nødvendig forskning indenfor forretningsstrategi, marketing og forbrugeradfærd med tilknytning til regionens champagneindustri, der direkte beskæftiger over 10.000 mennesker og omsætter for over fire milliarder euro årligt. Kendte grandes marques som Moët & Chandon, Krug, Pommery og Veuve Clicquot leverer pengene til det kommende institut.

25.05.2006: Frankrig er i gang med et markedsfremstød i Kina på det helt store plan. Det oplyste flere ministre på Vinexpo-messen i Hong Kong, skriver vinmagasinet Decanter. Udover supermarkedskampagner, der skal præsentere kineserne for franske produkter, omfatter initiativet også uddannelse, partnerskaber og hjælp til at tilplante vingårde på eksperimentelt plan. Altsammen for at øge kendskabet til fransk vin. Kina udgør det største marked for vin i Asien, importen ventes at blive fordoblet til to millioner kasser i 2010. Den kriseramte franske vinindustri er ikke ene om at rette et stift og fokuseret blik mod Kina, også store huse i Champagne interesserer sig for det asiatiske marked, der har et stort potentiale.

25.05.2006: Huset Jacquart benyttede Vinexpo i Hongkong til at præsentere sin nyeste Prestige Cuvée, der bærer navnet Katarina, og opholder sig i en klar, yppig flaske med referencer til Art Nouveau, populær under Belle Epoque i slutningen af det 19. århundrede, hvor visse særligt syndefulde steder i Paris flød i champagne. Katarina er blandet af 60 procent Pinot Noir, 35 procent Chardonnay og 5 procent Meunier og har tilbragt seks år på langs i Jacquarts kældre. Cuvée Katarina beskrives som frisk og ungdommelig, med noter af hvide blomster, abrikos og pærer og med en meget lang eftersmag.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: