13 March, 2007

Champagne vil være UNESCO-arv

Champagne har meldt sig som kandidat til at blive optaget på UNESCO's liste over verdens kulturarv. Det oplyste branchens profesionnelle organisation, CIVC, på sin generalforsamling i sidste uge.

Gennem det sidste år har en stribe eksperter samlet informationer sammen til et dossier, der er baggrund for kandidaturet.

Det celebre selskab omfatter i forvejen 830 steder i 138 af verdens lande, herunder Versailles-slottet ved Paris, det cambodianske tempelkompleks Angkor Vat og sørme også Kronborg, Roskilde Domkirke og Jelling-stenene. Jeg beskrev planen for et års tid siden her.

Ifølge vores lokale avis, l'Union, er Champagnes værste konkurrent i øvrigt Bourgogne. Jeg ved ikke, om man konkurrerer sig til optagelse på listen - det håber jeg ikke - det kan under alle omstændigheder dårligt undgå at hjælpe samme Bourgogne at have oprettet et forskningsprojekt omkring vin og kultur (PDF-fil på fransk).

CIVC er med på sidelinjen, og at det ikke er universitetet i Reims, der har sådan et projekt, er jo ærgerligt. Jeg håber i stedet, at det vil lykkes de internationale eksperter, som CIVC har entreret med, at få kandidaturet ophøjet til en optagelse.

Champagnes kulturelle arv fortjener absolut både blåstempling og anerkendelse. Blot krydser jeg fingre for, at en mulig UNESCO-optagelse ikke vil få en museal og alt for bevarende karakter,. Det er efter min mening stort set det sidste dette i forvejen meget traditionsprægede og gammeldags samfund har brug for.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: