05 March, 2007

Første legale skridt mod vinbonderiet

 
Posted by Picasa
En ny start. Et nyt led, der forener de to ender af en knækket wire i hegnet.

I dag har vi sammen trådt det første skridt mod vores fælles fremtid som selvstændige deltidsvinbønder. Sådan er Alains status i forvejen. Det nye er, at også jeg vil blive registreret som selvstændig vinbonde i Frankrig, og ikke bare medfølgende hustru.

Mit diplom i at beskære vin betyder, at jeg godt kan se mig selv i øjnene selv iført denne kasket. Resten af håndelaget vil komme med arbejdet og årene. Det tvivler jeg ikke på.

Planen er, at jeg skal underskrive lejekontrakten på den parcel, vi overtog i efteråret, mens Alain fortsat har den anden. En vingård, han har drevet i 10 år efterhånden. Familiens øvrige to hektar bliver i øjeblikket passet af en fætter.

Motiveret for papir
I praksis betyder det selvfølgelig mindre, da vi arbejder sammen om det hele. Det er mere en symbolsk handling. Og desuden en motiverende handling, idet jeg vil være langt mere interesseret, når det er mit eget navn står på dokumenterne.

Foran mig ligger derfor et år, hvor jeg kommer til at afkode regninger fra den maskinstation, der kører traktor på vores jord, betale skatter og afgifter til myndighederne fra min egen konto, aflønne vinplukkere til høsten med videre.

Jeg kan forestille mig en hel del riven i hår det kommende år, når jeg skal prøve at forstå, hvordan den juridiske tankegang er skruet sammen her. Men man kan jo i sidste ende altid bare lære stoffet udenad, og jeg er i bund og grund meget tilfreds. Denne kommende lejekontrakt - i dag har notaren hørt på os, først næste gang skal jeg skrive under - repræsenterer også et stykke tilbagelagt vej gennem de fire år, jeg har boet i Frankrig.

 
Posted by Picasa

I dag vil jeg derfor være tilfreds. Bare tilfreds.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: