11 March, 2007

Fint vejr til opbinding

 
Posted by Picasa
Jeg binder cordon'er op i Loisy-en-Brie.

En weekend i vinen er omme. Alain har klippet grenstumper af og udskiftet pæle og wirer. Årets første traktorkørsel har især ikke pyntet i den nye parcel. Maskinen har ødelagt en hel del af det, der var i dårligst tilstand. Jeg har nået at binde næsten 100 meter vinstokke op på en enkelt eftermiddag.

Vinene er beskåret som cordon'er, hvilket betyder, at der er en lang, gammel gren med en etårig spids med fem knopper. Den gamle gren skal bindes fast til den nederste tråd med et antal bindinger, der er stort nok til, at den bliver siddende.

Desuden får den etårige gren en opbinding, og så bliver vinstokken siddende i resten af sæsonen og lidt til. Den bliver sådan set først sat fri af bindingerne til næste beskæring.

Opbinderen
Opbinding går i princippet ud på at binde grene fast til et hegn. I stedet for at bruge noget snor og nogle knuder, bruger vi metaltråd omvundet med et nedbrydeligt materiale. Et særligt lille stykke værktøj kan sno de to ender rundt om hinanden, og en klipper - a la en tre-i-en - bruger man til at klippe enderne over med. Et voilà.

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
Lieusen i åben og lukket tilstand.

Problemet er bare, at ingenting i vinen er bare et voilà for mig.

Ingen har hidtil kunnet forklare mig, hvordan de forholder sig med deres hænder og fingre, snor og lieuse. Jeg spørger jo alt, hvad der kan krybe og gå. En professionnel opbinding går tjept. Det gør mine ikke.

Jeg sidder den ene gang efter den anden tilbage med en opbinding, der ikke er snoet ordentligt rundt og derfor ingenting kan holde. Nogle af dem laver jeg om 10 gange, før de er i orden. Ikke ret befordrende for tempoet.

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
Mit behov for opbindinger varierer en del. Nogle gange er jeg heldig og kan nøjes med en.

Men vi har jo alle været begyndere, og der er kun en måde at blive bedre på: At gøre det. Jeg nåede da også at finde ud af, at jeg har en bedre chance for, at skidtet holder, når jeg trækker tråden bagud og opad i stedet for blot bagud. Det hjalp også at vikle enderne et par gange om hinanden inden snoningen.

Jeg fandt dog aldrig nogen træfsikker metode, der bare virker. Hver gang. Utroligt nok. Men det kan vel komme.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: