09 March, 2007

Vores beskæring er slut

Det er så nyt, at jeg end ikke har noget billede endnu. Men altså, vores ansatte er nu færdig med at beskære alle vinstokke i vores to parceller. Foråret kan bare komme an. Næsten.

To udeståender er oprydning og opbinding. Det første tager Alain sig af i denne kommende weekend - så meget han kan nå - det sidste job får den unge mand så også sammen med en kammerat. Det er heldigvis tidsmæssigt langt mindre omfattende end beskæringen, og vi formoder, at han, siden han selv har foreslået at gøre det med vennen, virkelig ønsker både at gøre det og at gøre det færdigt.

Generelt er langt de fleste folk, vi spotter på arbejde i vinen, også i gang med at binde op vinstokke nu, Både her i Montagne de Reims og i Côte des Blancs. Andre områder som Vallée de la Marne og Aube passerer vi sjældnere eller aldrig.

Gud i detaljen
Oprydningen er i virkeligheden Alains petitesse-rytteri, men som i så mange andre brancher: Gud findes i detaljen, og derfor er det umagen værd at klippe grenene ordentligt af. Man efterlader eksempelvis ikke grenstumper på stammen, man efterlader i det hele taget overhovedet ikke noget som helst træ, der ikke er brug for. Punktum.

Alt sammen meget grundigt, Alain arbejder helt klart vældig detaljeorienteret. Han kommer også selv til at stå med ekstra arbejde senere på året, hvis han ikke gør det ordentligt nu. Dermed finder jeg det rimeligt at tilføje endnu en parameter til sammenligningen mellem de to køns præstationer, som jeg bragte for nogen tid siden (her), og det er (l)ejerskab.

Mine erfaringer og samtaler fortæller mig i øvrigt, at de fleste kvinder her foretrækker at at binde op. Mænd foretrækker normalt at beskære. Min teori: Mændene gider ikke opbindingens pillearbejde, og kvinder finder det for koldt og fysisk hårdt at beskære og gider desuden ikke lugte af det petroleum, man bruger til at tænde op i trillebørene med.

Personligt har jeg ret mange tommelfingre, der arbejder imod det overordnede mål at binde grene op, så jeg foretrækker til hver en tid at beskære. Men vinteren har jo altså også været ganske usædvanligt mild, så jeg har helt sluppet for petroleumshørmen, der er ret hamper. Denne weekend får jeg så lejlighed til en rask lille kamp med eller mod lieusen. Det må tiden vise. Vejrkanalen lover godt vejr.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: