16 March, 2007

Kinky bobler

Tendensen er ikke længere klar. Den er indlysende lyserød. Nyhedens interesse er formentlig stadig stor; der er masser af mulige kunder derude, der stadig hverken har set eller smagt rosé champagne. Nogle kan bedre lide den ofte kraftigere smag. Og så er rosé champagne bare mere kinky end den klare.

Betydningen af det dekandente swung over de lyserøde bobler tror jeg personligt ikke kan overvurderes. Jeg formoder, at Veuve Clicquot-Ponsardin må have tænkt i nogenlunde samme baner, da de gav New Yorker-designeren Karim Rachid grønt lys for dette. Af en eller anden grund synes jeg, det er svært ikke at holde i det mindste lidt af kærlighedssofaen.

Det er efterhånden nogle år siden, jeg drak lyserød champagne første gang. Jeg var lettere mistænksom efter at have drukket alt for meget sur Lambrusco i 80'erne, men jeg kunne alligevel ikke modstå farven og de lyserøde boblers i det hele taget ekstremt tillokkende idé. Siden har jeg lært at sætte stor pris også på smagen. Måske ikke mindst efter at jeg har forstået, at i hvert fald vores egen rosé gør sig bedre i selskab med mad end på helt egen hånd. I Frankrig er det under alle omstændigheder almindeligst at spise et eller andet, når man drikker champagne.

Rødvin af god kvalitet nødvendig
God rødvin er, hvad der skal til, for at få en champagne med en smuk, lyserød farve og en god smag. Har rødvinen ikke den nødvendige kvalitet, vil champagne heller ikke få det. Den kan blive for bleg eller ligefrem få en farve, der changerer over i det brunlige. Bestemt ikke ønskeligt. Gode druer er nødvendige, og de skal passes godt i tankene. Som om hovedproduktet var rødvin og ikke champagne. Det er da også blevet mere almindeligt at investere i specielle tanke til rødvinsproduktion. Det er simpelthen nødvendigt for at lave god rosé.

Men pink vil frem. På 30 år er salget vokset fra 2,5 procent i 1977 til mellem ni og ti procent af det totale salg i 2006. Intet tyder på, at det stopper. Tværtimod leder de store huse, der som oftest viser vejen, med lys og lygte efter god rødvin, så de fortsat kan fodre markedet med deres roséer.

De største aftagere er i øvrigt Storbritannien, USA og Japan.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: