16 March, 2011

Biofolk kommer efter ikke-så-økologer

Økologisk champagne sælger så godt, at nogle producenter har svært ved at følge med efterspørgslen. De køber druer fra andre vinbønder for at kunne lave vin nok til de flasker, de kan sælge.

Tilsyneladende er ikke alle druer i denne handel lige så øko, som de bør være, når man flasher et AB - den franske øko-garanti - på sin etiket. Den slags historier har vi hørt de sidste par år som et af emnerne for den almindelige von-hören-sagen.

Jeg har bare noteret mig det. Også blandt vinbønder bruger de konventionelle af og til mange kræfter på at argumentere for, hvorfor de mener, at øko er fup. Af og til meget overbevisende.

Økomel eller ej
Vi har lige tilbragt en halv weekend med en konventionel landmand, som undrer sig såre over, hvor alt det økologiske mel kommer fra, når nu han aldrig har set en økologisk hvedemark, og desuden som landmand ved, at de kemikalier, som konventionelle sprøjter kornet med, ikke kan spores i selve kornet. Med andre ord kan konventionelt korn ifølge ham sælges som øko, uden at det kan måles.

Hans argument beviser selvfølgelig hverken det ene eller det andet, men det er svært at argumentere imod uden reel viden. Personligt kan jeg jo ikke vide, om mit øko-hvedemel i virkeligheden er sprøjtet og overhovedet ikke økologisk. Jeg har valgt at tro på det, og måske står der idiot på min ryg.

Der er ikke større kærlighed mellem konventionelle vinbønder og økologerne, som f.eks. ikke sidder i SGV sammen med de konventionelle. Jeg tager derfor alle kommentarer på tværs af frontlinjen med et solidt læs skepsis.

Sort liste
Højst interessant nævnte den nyvalgte formand for de økologiske vinbønder i Champagne - Vincent Laval - netop i den lokale avis forleden, at foreningen vil sætte ind mod såkaldt økologiske vinbønder, der også bruger konventionelle druer.

Han er også utilfreds med konventionelle, der er under konvertering til økologisk, får deres produkter markedsført som øko allerede i konverteringsfasen. Åbenbart en anvendt praksis blandt nogle importører - jeg ved ikke hvor i verden - fik Alain fortalt på et nyligt møde om konvertering til økologisk vinproduktion.

Den nye formand har tænkt sig at offentliggøre en liste over de ægte økologer. Den bliver spændende at se.

2 comments:

Farmer said...

Når vi skal drille økologerne lidt, siger vi, at der kun er sprøjtetidspunkterne til forskel.
Konvensionelle sprøjter om dagen, og økologerne om natten når ingen ser det.

Det er naturligvis noget vrøvl.

Værre er det i handelsleddet, hvor der er store gevinster ved at mixe.

Sol said...

Hej Farmer,

Den joke og alle dens afarter må være en stor klassiker.

Her kan de konventionelle også godt lide at fortælle økologerne, at de jo får sprøjtet kvit og frit og ganske gratis.

Du har helt ret i, at mix er noget rigtig skidt. Mildt sagt. Jeg kan nu heller ikke forestille mig, at der er meget af det i Champagne.

Denne verden er så lille - 34.000 ha - at man ikke kan slå en prut i den ene ende, uden at det vil give ekko på et tidspunkt i den anden, og derfor er svært at forstå, at nogen kan falde for fristelsen.