25 August, 2010

Velskænket på skrå

For 12 dage siden blev jeg på en tagterrasse ved Søerne i København oplyst om, at champagne skal serveres som fadøl. Ret syret.

Sætninger, hvori både ordene champagne og øl indgår, er altid morsomme at lande i Frankrig, så det var næsten som et déjà vu eller déjà entendu, hvis der ellers er noget, der hedder sådan.

Jeg morede mig i hvert fald selv storartet, da jeg for nogle år siden adspurgt på et kursus betroede nogle andre vigneronnes, at jeg nyder champagne, men bestemt heller ikke går af vejen for et glas godt øl. Hver drik til sin tid. Den havde de godt nok ikke hørt før i Champagne, og de ku' ikke lige greje, om de skulle grine eller græde.

Mit umiddelbare gæt - uden at have hørt historien - var, at det næsten måtte være Gérard Liger-Belair igen.

Han er fysiker på universitetet i Reims, og har allerede udgivet en bog, hvor han har fotograferet bobler i et glas. Meget interessant var en af hans konklusioner dengang, at det giver bedre bobler, hvis glasset ikke er 100% helt rent. Skidt er nødvendigt. F.eks. i form af mikroskopisk små fibre fra et viskestykke på glassets væg. De får den opløste kulsyre til at forme bobler. En champagnehistorie, der sad lidt skævt i skabet modsat al standard-VIP'periet, forgyldningerne, de smarte designere og alt det hejs.

Den med øl og champagne har lidt af det samme, og den har da også rejst kloden rundt, har jeg set her efter ferien. Det er ganske rigtigt også den samme ophavsmand, hvis forskning er støttet af blandt andre Moët & Chandon.

Og hvad er det så, Liger-Belair siger nu?

Jo, et glas champagne bevarer boblerne bedre, hvis man holder glasset på skrå, mens man skænker op, præcis som man skænker et glas øl vel. Et glas champagne indeholder i snit 12 gram kulsyre, og alt efter glassets vinkel vil man miste mellem 0,3 og 1,5 gram.

Deler man en flaske med sin bedste ven, sit livs lys eller hvem ved jeg, kan man jo godt skænke op med omtanke for boblerne. Er man imidlertid ude i noget med en servering for 20 eller 40 - og det sker da f.eks. af og til for undertegnede - betyder det temmelig meget for ophældningen, at glassene står skulder ved skulder på en bakke. Ophældning foregår typisk af to eller tre omgange og med rigtig dårlig tid til at vippe glassene i nogen som helst retning. Og så har jeg endda overhovedet ikke nævnt skænke-stilens mulige manglende grad af fransk elegance. For en sikkerheds skyld lægger CIVC - champagnebranches regering sagde nogen en gang - solid afstand til resultaterne. Universitet eller ej.

Øl og champagne kan ikke nævnes ikke samme sætning. Hjemme - skjult for alverdens øjne - er der jo imidlertid intet i vejen for at efterprøve ny forskning, hvis man er til den slags. Forskerne har talt bobler 18 gange.

Resultaterne er offentliggjort i Journal of Agricultural and Food Chemistry. Men man kan også læse historien hos for eksempel Le Figaro eller Decanter.

No comments: