14 November, 2007

Cool... Ros til Eustache

 
Posted by Picasa
Jeg er kun et lille menneske: Jeg elsker positiv omtale, ros og smiger i en snæver vending. Så jeg var helt oppe at køre, da jeg tidligere i dag snublede i nettet over denne omtale af vores champagne Eustache Deschamps på et fransk seniorsite.

Foreløbig dyrker jeg alene vindruerne, og lader den professionnelle vinmager på vores kooperativ om champagnen, men det interesserer mig naturligvis, at vores produkt også glæder andre end vores familie, venner og hvem, vi ellers støder ind i, der handler med os.

For jer, hvis skolefransk er lidt støvet, kan jeg oplyse, at vores brut uden årgang får positiv omtale blandt sin gruppe. Den er blevet smagt sammen med i alt 49 champagner af forskellig type. Det fremgår ikke, hvor mange af dem, der er brut'er. Kan man på forhånd bestille en plads i top 3?

Barn af Vertus
Eustache Deschamps er opkaldt efter digteren af samme navn, der virkede i det 14. århundrede (Fransk wiki her). Han var født i Vertus og i sine digte besang han blandt andet vinen fra sin fødeby. Han stod blandt andet i den franske konges tjeneste, men havde også tid til at skrive en meget omfattende samling af digte, herunder utallige drikkeviser.

Åh ja, Eustache. Din champagne er ikke så kendt, for kooperativet ønsker ikke at konkurrere med sine medlemmers champagner, markedsfører den derfor ikke og sælger den kun fra Vertus. Den er med andre ord lidt hemmelig. Det vil vi gerne gøre noget ved, og jeg lover dig, vi arbejder på sagen. Vinene fra Vertus er bestemt stadig værd at sætte tænderne i.

No comments: