At modtage en lastbil i denne størrelse kræver plads. Soulieres, den 21. september 2011.
Forleden sendte vi en palle champagne til Danmark med en lastbil.
Forinden havde vi brugt noget tid på at udfylde en dummy i den franske del af det ret nyt fælleseuropæiske online toldsystem.
Hvert land har sit eget system, men de taler så godt sammen, at vi stort set kun manglede at skrive bilens registreringsnummer ind i systemet, før vi kunne printe følgepapiret til bilens chauffør.
Flaskernes pas så at sige.
I den modsatte ende af transporten sidder importøren, som skal bekræfte modtagelsen i den danske online-del, før vi ikke længere hæfter for told og afgifter i Frankrig.
Kasserne er pakket ind i sort plastic. Soulieres, den 21. september 2011.
Blot vil jeg nævne det fantastiske i, at vi kan sidde ved siden af vores mørklagte palle og trykke på start.
Den ene del af forklaringen: Gården er efterhånden ret wired. Der er sket sager siden 2004, hvor jeg måtte overføre vinhøstens billeder via telefonnettet.
Den anden del, at vi tidligere - for to år siden - skulle forbi det lokale toldkontor i Vertus for at skaffe et stempel og tilsvarende papir på den gammeldags måde.
Dette toldsamarbejde er et af EU's mange ansigter. Det sparer os timer hver gang, vi sender varer over Frankrigs grænser.Gør det muligt at drive og udvikle selv så lille og absolut familiebaseret en forretning som vores.
2 comments:
Det er dejligt, når EU kan medvirke til at nedsætte papirarbejdet.
Her i vores lille landbrug er EU lig bjerge af papir og kontrolformularer, som de danske systemer gladeligt udvider og udvikler.
Hej Farmer,
Du placerer fingeren på det ellers ømme punkt som sædvanlig.
EU er jo nemlig næsten altid lige brok og besværligheder. Derfor syntes jeg, at det var sådan en dejlig positiv historie, hvor samarbejdet faktisk letter håndteringen.
Vi får ingen EU-støtte til vinen, så vi slipper for den del af bureaukratiet.
Til gengæld tæller vi flasker og folietoppe hele tiden. De skal rapporteres hver måned.
Post a Comment