Heidsieck forbliver stort set på franske hænder.
Frankrigs femterigeste familie har købt de velkendte champagnehuse Piper-Heidsieck og Charles Heidsieck, der således kommer til at indgå i en stor gruppe, der også omfatter Bonpoint, men ikke andre champagnenavne.
De fleste af Champagne-regionens 330 millioner flasker - når salget går bedst - tilhører store luksus- eller spiritusgrupper, der har hovedkontor i Paris og aktionærer, der forventer årligt udbytte.
Vi finder det vigtigt at have væsentlige spillere hjemmehørende i Champagne, fordi branchens udvikling besluttes i samarbejde mellem vinbønder og champagnehuse. Det er to i forvejen væsensforskellige parter, men der kommer yderligere et skel, hvis direktionen sidder i Paris i stedet for i Reims eller Épernay. Det er første er ikke nødvendigvis dårligt - f.eks. er der nok ingen tvivl om at en nødvendig drift frem mod mere grønne metoder snarere kan komme fra de store huse end fra de konservative vinbønder. Men man ser nødvendigvis verden anderledes, hvis man arbejder for at ens børn skal overtage driften i Champagne og for champagne end hvis målet er en bestemt bundlinje til glæde for aktionærer, der skal have udbytte.
Jeg tror på, at mangfoldighed er godt, og jeg tror også på, at mangfoldighed bliver mere varieret, hvis den har forskellige hoveder. I sidste ende er den store koncentration af mærker på få hænder ingen god udvikling for Champagne. De høje jordpriser gør den til gengæld nok temmelig svær at dreje i modsat retning.
Købet af Heidsieck'erne bringer nu en ny spiller ind på banen i Champagne.
I alt tre champagnemærker bærer det tyskklingende navn Heidsieck. Det sidste har tilføjelsen Monopole, tilhører den belgiske Vranken-gruppe, og er således ikke længere på franske hænder.
Læs mere hos Decanter.com.
En stor del af Champagnes 320-330 millioner flasker er koncentreret på ret få hænder: De store grupper.
Heidsieck: Læs også: Sidste heat og Hvem vil ha' Heidsieck?
No comments:
Post a Comment