04 March, 2011

Champagnemoden anno nu og da

 
Posted by Picasa
Kapsel i 1980'er-dress.

Også champagneflasker følger moden. Her i huset har vi hver vores højst forskellig indgang til den side af sagen.

Alain har fulgt flaskernes påklædningsmode siden 1970'erne, hvor jeg kun dækker de sidste fem-10 år. Muligvis har jeg haft mere åbne øjne end ham i den periode, men den er unægtelig kort i sammenligning.

Gammeldags guldfolie
Det betyder, at vi ikke ser det samme. Da vi f.eks. skulle vælge folie til flaskehalsene, faldt jeg for en tyk guldfolie med assymmetriske bobler, der efter min mening om noget fortalte om flaskens indhold på lækker vis.

Alain mente, den var håbløst gammeldags. For ham signalerede lige præcis denne folie 1970'er-stil, og hvem gad dog se sådan ud i 2010'erne? Vi fik ret gode tilbagemeldinger på den fra Danmark, hvor ingen huskede champagneflaskers påklædning for 40 år siden. I mellemtiden blev vi alligevel overhalet af udviklingen. Folien gik simpelthen ud af produktion et halvt år efter at vi var begyndt at bruge den. For gammeldags.

Tilsvarende taler den hvide kapsel foroven i store, fede firserfarver. Den tiltrækker mig noget mindre, men det er da meget sjovt alligevel.

Enkel og farverig tendens
Hvad er tendensen så i øjeblikket? Selv bemærker vi de helt enkle etiketter, men det er også en stil, vi selv valgte fra begyndelsen uden at kende denne trend, som i høj grad er lagt an på udland og ikke hjemmemarked. Det er ikke en påklædning, der ofte optræder, når der bliver skænket champagne i de små og større hjem. Billede af vores egne guldbobler fra 1970'erne.

Vi gik også efter farver, der kan ses, og jeg skal lige love for, at jeg spærrede øjnene op, da jeg i efteråret så Dom Perignon optræde i Andy Warhol-kulører. Men vi søger nu ikke efter at ligne nogen, vi søger først og fremmest en indpakning, der giver os mening.

 
Posted by Picasa
Sådan så vores guldbobler fra 1970'erne ud.

No comments: