10 March, 2011

Kridtets farve

 
Posted by Picasa
Et stykke kridt under en vinstok i Loisy-en-Brie, først i marts 2011. Jeg ved ikke, hvordan disse kridtsten pludselig dukker op på overfladen. I denne parcel begynder kridtlaget først i mellem 25 og 60 centimeters dybde.

Hvorfor ikke bare vælge kridt? Og en gammel snegl? De er hvide, og de er oprindelsen til Champagnes vigtige kridtholdige undergrund. Næh...hvorfor egentlig ikke?

De sidste par sæsoner har jeg gået og kigget lidt efter en passende cremehvid farve i det fri. Vores etiketter har alle - foreløbigt fem - farver hentet fra forskellige årstider i vingården, og det valg har vi været meget glade for. Og så har jeg fået den fikse idé, at en form for hvid ville passe glimrende til en kommende extra-brut champagne engang.

En hvid etikets minimalisme passer så fint med den ikke doserede champagnes pure smag.

Projektet har derfor været en temmelig bunden opgave, og den slags kan have tendens til at blive ret søgte. Det samme kan jeg roligt sige om mine forsøg på at finde noget hvidt.

 
Posted by Picasa
Flere svampesygdomme viser sig i form af hvide pletter på bladene. Loisy-en-Brie, sommeren 2009.

Om sommeren viser sygdomme sig for eksempel i form af hvide pletter på bladene.

 
Posted by Picasa
Kernerne indeni de helt indtørrede drueklaser rasler, når jeg klipper dem af. Loisy-en-Brie, først i marts 2011.

Rådne og siden helt indtørrede druer kan også have hvide strejf.

Ikke specielt charmerende budskaber at servere på en bag-etiket.

Så da jeg forleden fandt et hvidt blad, der nydeligt havde rullet sig rundt om en gren, og i øvrigt med en knop ved sin side, også delvist pakket ind i hvidt, bekendtgjorde jeg naturligvis min succes.

 
Posted by Picasa
Et indtørret blad har klaret sig igennem vinteren ved at rulle sig rundt om en gren. Først i marts 2011.

Alain var ikke specielt imponeret.

Hvorfor ikke bare vælge kridt, hvis det skal være hvidt? Næh, det havde jeg sådan set ikke tænkt på, selvom netop kridtundergrunden er en væsentlig del af både vingårde og -kældre i Champagne. Nogen gange råber det indlysende med så store bogstaver, at det er svært at overskue uden at få det stavet igennem af en sidemand.

 
Posted by Picasa
En snegl på vej'n i Loisy-en-Brie, først i marts 2011.

Snegle er der også rigeligt af. Men flest af de unge.

Vores andre etiket-farver finder du her.

No comments: