20 November, 2010

Efterår i glas og på tallerken

Det bliver sværere og sværere for mig at holde fast i en ellers årelang modvilje mod selleri, og hvis man endda også kan kombinere med champagne, må den sidste rest da forføje sig bort med novembervinden.

Selleri er ellers en knold, hvis smag jeg simpelthen ikke bryder mig om.

Men da dens slags er sunde, billige, og grøntsagsudvalget bør variere, er den svær at komme udenom i efteråret. Børnene sorterer uden mindste besvær sellerifritterne fra dem af kartofler, så det er nødvendigt at tilberede klumpen på en mere uundgåelig måde. Som suppe for eksempel. Hvilket til min overraskelse er rigtig godt. Der er også lidt andre knolde i gryden, et par spiseskefulde fransk crème fraiche, som ikke har helt samme syrlige yoghourt-smag som den danske, lidt revet muskat og en smule citronsaft.

Let-blancheret revet selleri rørt med dijonsennep og samme crème fraiche er heller ikke dumt, og i hvert fald et af to børn her i huset hopper på den.

Skal det være mere avanceret, er der både svung og klassisk, fransk enkelthed over denne opskrift fra en ny restaurant, der er åbnet ved Nyborg.

Det er nogle måneder siden, vi hørte, at den mangeårige køkkenchef på den fynske Falsled Kro og hans søn stod for at åbne et sted. I fredags stødte jeg på denne opskrift i madbladet Gastro netop herfra.

En forret, der bygger på kammuslinger, selleri, æble og hasselnød, og den beder da om selskab af dejlig champagne. Jeg har tænkt mig at prøvekombinere med vores Blanc de Blancs champagne, Selection. Den er efteråret selv på flaske, og hvad kan være en mere passende makker for efteråret på en tallerken?

No comments: