Af og til bliver jeg spurgt om det er muligt for andre end lokale at dyrke vin og lave champagne i Champagne. Svaret er ja, bestemt. Den primære forhindring er penge.
Hvis det ikke er noget problem, er der to champagnehuse med gode vine til salg: Det er de to gode af de tre Heidsieck'er: Piper Heidsieck og Charles Hiedsieck. Prisen er formentlig omkring 300 millioner euro. Vi er dermed ikke med i opløbet.
Mærker til salg
Champagnehuse, der bliver sat til salg, og opkøbt af andre er ikke noget usædvanligt syn på disse kanter. Dem, der klarer økonomien bedre, får mulighed for at købe dem, der klarer det dårligere. Sådan går gamle navne ned, og nye kommer op.
Sådan er grupperne BCC, Vranken og i lidt mindre grad Thienot opstået gennem de seneste par tiår. Sådan er gamle hæderkronede navne rykket et skridt ned af magtstigen og blevet en del af opkomlinges grupper.
Tænk bare på Lanson eller Pommery, der har været et af de helt store navne. Nu er Pommery en del af belgiske Vrankens portefølje, som så bliver passende forgyldt af Pommery-navnet. Der er heller ikke meget andet tilbage, hvilet hænger sammen med en meget brugt manøvre i forbindelse med køb og salg af champagnehuse.
Sælg videre, men behold vinen
Et stort, sultent og velhavende champagehus, imperium (à la Pernod-Ricard eller Remy-Cointreau) eller en forretningsmand som Bernard Arnault, hvis LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) styrer en imponerende del af luksus-Frankrig, køber et champagnehus i økonomisk bund efter strejker, krise med mere. Lad blot LVMH tjene til eksempel, det er det seneste, jeg kender.
LVMH købte huset Montaudon under den økonomiske krise og opnåede to ting. At kunne sælge Montaudon champagne billigt og derved få likvide midler uden at dumpe prisen på husets mere prestigefyldte mærker. Desuden fik man et antal hektar vinmarker, og da ens antal hektar altid er grænsen for, hvor mange flasker champagne man kan sælge, fik man hævet den på sigt. Selv 30 hektar tæller, også selvom man har 1.000 eller 2.000, eller hvor mange det nu er. For kort tid siden læste jeg, at Montaudon er solgt videre uden vinmarker forstås. Dem har LVMH beholdt.
Champagne eller penge
Heidsieck-husene har nogen og 60 hektar med vinmarker foruden kontrakter på meget mere, men de løber jo ud på et tidspunkt. Dertil kommer mærkernes immaterielle værdi samt nyopførte faciliteter i udkanten af Reims.
Nu smager Charles Heidsieck jo altså rigtig godt. I husets kældre befinder sig en respekteret chef de cave, og de to ting hænger selvfølgelig sammen. Jeg håber, at de to mærker finder en seriøs køber, hvis primære mål er at lave champagne og det sekundære at tjene penge. Det er ikke godt for Champagne, når det modsatte er tilfældet.
Seriøse købere, der har passeret de første forhindringer, har endelig også brug for en person med Frankrigs svar på det grønne bevis til at tage sig af de nogen og 60 hektar vinmarker. Men det er nok ikke den primære forhindring.
Denne ikke helt opdaterede liste giver en idé om, hvem der ejer hvem.
No comments:
Post a Comment