22 November, 2010

Stregkode generation smartphone

Du sidder på restaurant, flotter dig og bestiller champagne, og vil egentlig gerne vide lidt mere. Okay, du må fiske den op af ispanden og tørre den af med det medfølgende hvide viskestykke, men så får du også adgang til det hele takket være den smarte, lille dims på bag-etiketten.

Du kan oven i købet vælge sprog, og undviger dermed elegant for og imod fransk og engelsk som anvendt sprog på etiketten. Du vælger da bare det sprog, der passer dig. Eneste krav er en smartphone.

Nu bor jeg jo selv så indlysende på landet, og jeg skal være glad, hvis jeg modtager mine sms'er indenfor et par døgn. En smartphone har derfor ikke stået ret højt på min ønskeliste. Det vil sige indtil i sidste uge, hvor Alain kom hjem med en flyer, der fortæller om den nye dims til vores etiketter.

Når vi har denne stregkode på vores etiket, kan vores kunder scanne den med en gratis læser til deres smartphone. Det giver dem adgang til et mobilt univers, hvor vi kan stoppe alle de informationer og billeder ind, som vi har tid og råd til, og på alle sprog, der interesserer os. Det er da ikke til at stå for.

Jeg er ganske solgt, men jeg har jo også siddet og talt karakterer på vores nuværende bagsideetiket, og endda været ude i noget med, hvilke bogstaver, der fylder mest på en linje: Det er noget med at begrænse m'erne til fordel for l'er og i'er. Alligevel står tingene presset sammen i en sådan grad, at det nok ikke er specielt egnet til at blive læst i dæmpet hyggebelysning. og vi må nøjes med tale engelsk med vores kunder som det mindst dårlige valg.

Lige pludselig kan jeg i den grad se idéen i at anskaffe mig en Smartphone, og i at gå i gang med sådan et mobilt univers. Nyt legetøj til regnvejrsdage, men det tæller også.

Men ville I derude bruge sådan en mulighed? Fortæl mig om det her eller i en mail, mens jeg tjekker priser på dimsen.

Diverse links

6 comments:

Anders said...

Det er da vist på tide, at du ryger med på bøljen;)

Simon said...

Der er ingen tvivl om, at 2D stregkoder er kommet for at blive (se bare i Japan). Det er smart, men der er også udfordringer. For det første er det en udfordring, at mobiltelefonerne er så forskellige (Java driller), for det andet at der findes mange leverandører af stregkoder, og for det tredje at der findes forskellige typer af stregkoder.

Men den helt store udfordring er efter min overbevisning kommunikationen om stregkoder. I Danmark har man slet ikke taget det til sig. Flere store spillere har prøvet det af på produkter, i toge osv., men folk har ikke forstået det. Hvorfor ikke bare sende en sms og få samme information…?

Jeg er selv rimelig begejstret for 2D stregkoder, men der går nok lidt tid før det slår igennem i lille DK.

Bedste hilsener
Simon

Sol said...

Bølgen?

Er der mange vinflasker med sådan en læsedims? Jeg har foreløbig ikke set en eneste, men jeg har godt nok heller ikke kigget ret grundigt efter, for jeg vidste ikke, at det fandtes.

Hilsener Solveig

Unknown said...

Hej Solveig,

Har eksperimenteret en del med forskellige apps til min smartphone (HTC Desire m. Android) - især de som relaterer sig til at læse og registrere ting om vin - og må tilstå at din post er første gang jeg er stødt på "tagdevin".

På Android (og iPhone) findes forskellige stregkodelæser-apps (bliver sproget ik' bare kønnere og kønnere :-) og disse har jeg prøvet i sammenhæng med vin. Dog har problemet her, indtil videre, været at stregkode-databaserne er overvejende USA-orienterede. Derudover har jeg brugt Google Goggles, som er ok handy, hvis man ikke lige gider taste et langt vinnavn, når man vil google det på mobilen.

Så...Idéen om en sådan visuel vin-tag, synes jeg lyder vældig fornuftig. Men: den er godt nok stor og grim den dersens tag de har fået klistret på i deres promotion-videoer.... :-)

Og så lige til sidst: Super blog - keep up the good work! Er trofast læser og synes det er herligt at få et indblik i dagligen i Champagne.

Bedste hilsner,
Michael

Sol said...

Simon og Michael, interessant læsning, tak for jeres kommentarer.

Køn er taggen jo ikke. Det har du ret i Michael. Løsningen er jo nok at integrere det i resten af designet af bagsideetiket, men så er der ikke længere noget, man lige gør.

Men tyder på, at det alligevel ikke er bare lige sådan... med mange forskellige telefoner og applikationer og ingen reel standard endnu, sådan som jeg læser kommentarerne.

Noget helt andet er prisen, der for et lille firma som vores slet ikke er realistisk.

Jeg troede desuden, at disse tags var enormt smarte, og fandt siden ud af at QR-codes har en del år på bagen. Det er bare ikke så stort i Europa endnu.

Da ugens reklame fra kæden But - sådan en slags fransk Fona-Biva-El-giganten-Ikea-klon - faktisk indeholdt en stribe af disse koder, fik jeg det lidt som om, at holdbarhedsdatoen som cutting edge vist er overskredet. Og så kan man altså tage sig helt så dyrt betalt.

Indtil videre vil jeg nøjes med at holde øje med, hvornår blogger.com eller wordpress eller kompatible hjælpeapplikationer eventuelt tilbyder den nødvendige netdel. Så finder vi nok ud af at få trykt taggen til den tid.

Forresten er det rigtig dejligt at høre, at du finder bloggen interessant. Af og til kommer jeg i tvivl om, hvorvidt det er for nørdet. Men det er jo på den anden det, der er mit speciale.

Venlige hilsener
Solveig

Simon said...

Hej igen
Kom lige til at tænke på noget helt andet med vinetiketter. Det er ikke digitalt eller informativt, men jeg synes det er cool. Bag på Mollydookers flasker, er der et lille frimærke man kan rive af, så man kan huske vinen. Et godt og lidt overraskende design ;-)

Bedste hilsener
Simon