10 February, 2008

Cordon før og efter

Vi har til en afveksling brugt en pænt stor del af søndagen på at beskære Meunier-vinstokke.

200 meter kan det blive til, det er nok 75 meter til mig og resten til Alain.

Jeg talte for nogle uger siden antallet af klip per plante til godt 35. Hvor mange af sidste års grene, vi egentlig klipper af, ved jeg ikke helt. 75-80 procent måske? Alain er heller ikke sikker, men der er sgutte meget tilbage, når saksen er færdig. Se bare her:

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
Samme vinstok før og efter at jeg har haft fat i den. Den når også at få savet et stykke af den ældste del af stammen. Det er den store, brune flade, man kan se i bunden af billedet. Loisy-en-Brie, den 10. februar.

Vi mangler nu 300 meter samt at udskifte eventuelt knækkede wirer - de findes - og udskifte knækkede jernstænger. Alain har også en ambition om at anbringe nye plasticklokker udenom de yngste planter for at undgå, at deres knopper ender som kaninføde.

Vejret er fantastisk hver søndag. 10 grader over meter, vinden er kølig, men solen varmer så godt, at vi har det rigtig behageligt. Jeg har brugt solcreme den sidste måneds tid. Det ligner begyndende forår, og jeg går bare og venter på mere sikre tegn, før jeg begynder at sige, at sæsonen godt kunne gå hen og begynde ligeså uhørt tidligt som i 2007.

Helt ærligt, jeg kan godt begynde at længes lidt efter weekender, hvor vi ikke rykker det tunge gear ud for at beskære vin. Det er stadig lidt tidligt at længes, for bagefter skal vi binde grene op og brænde grenaffaldet, og det kommer også til at tage noget tid.

7 comments:

Anonymous said...

Oh! Nu er Solveig ved at være færdig med at klippe sin vin, så må jeg nok til begynde for alvor ;-) Som du rigtig skriver kunne det jo også i år være at sæsonen starter tidligt. Tak for din fine Blog, som jeg læser med stor fornøjelse. Hver dag får du en stemme - og jeg har lige givet dig stemme nummer 2000(se øverst til højre "Vote daily..."

Sol said...

Jep, du må se og op på vinbjerget, Lars. Er du virkelig ikke begyndt endnu? Tak for alle dine stemmer.

Mange hilsner
Solveig

Anonymous said...

Ja - jeg er først startet i sidste uge - så jeg har lige 2.200 vinstokke der skal klippes nu. Vivi fører klart løbet, men hvor meget hun mangler har jeg ikke overblik over. De venligste hilsener fra Rhinens bredder...

Lars

Sol said...

Uha, det er godt, vi går mod lysere tider og længere arbejdsdage.

Jeg er i Danmark i disse dage, uden Alain, der regner med at blive færdig med at beskære den kommende weekend.

Hvad skulle vi gøre uden partnere, Lars?

God weekend,
Solveig

Anonymous said...

"Hvad skulle vi gøre uden partnere, Lars?"

Partnere? Flertal? Øhhhh - Solveig hvor mange har du egentlig :-)

OK! - at drikke en flaske Champagne alene er der jo ikke megen fornøjelse ved :-) Men kig forbi og tag en kasse eller to med...

Og en saks! Har du ikke brug for en lille arbejdsferie her ved Rhinen?

snip-snip-klippe-klippe-overveje-du overlever-snip-snip-klippe-klippe-overveje-næste års bærende skud-snip-snip-klippe-klippe-årh nej jeg klapodder nu har jeg jo (igen) lige klippet den ned der var forudset til at være næste års...- nå skidt næste-klippe-klippe-snip-snip osv.

Lars

Sol said...

Klart. Forlader aldrig Frankrig i bil uden en kasse eller 10 bagi.

Hvilket beskæringssystem bruger I egentlig?

Kun en partner her. Måske sku' du be' Vivi om et brush-up af dine kundskaber, sådan at der også kommer en smule druer i din del af vingården til efteråret ;-D

Jeg regner stærkt med, at Alain bliver færdig mens jeg er i Danmark og muntre mig. Sjovt nok ser det ud til, at han arbejder dobbelt så hurtigt, når jeg ikke er med. Det er skam ikke, fordi vi går og hyggesludrer. Han ligger konstant mindst 20 meter foran mig.

Jeg er virkelig ingen tilhænger af arbejdsferie, men jeg kunne godt tænke mig at se jeres vinbjerg. Måske til foråret. Sidste år var alt så vanvittig travlt pga vinens tidlige udvikling. I år prøver vi at være så meget på forkant, som det er muligt.

Ha' det. Her er det snart tid til eftermiddagskaffe, Clement er skippet til dansk fastelavn med min søster. Og du er vel på plads i vingården med dine sakse?

Solveig

Anonymous said...

Jo, Lars har været i sit vinbjerg. Det er rigtig koldt om morgenen men efter kl. 10.00 har solen fået magt og så er det faktisk rigtigt rart at kigge udover Rhinen (sender dig lige et billede)...

Vi bruger „Enkel Guyot“, det vil sige et skud bliver stående og der snittes en lille tap med et øje, der skal blive til næste års (bærende) skud. Skuddet blivet bundet til bæretråden, der er spændt ud ca. 50-60 centimeter over jorden. Ikke i en bue men helt fladt så druerne kommer til at hænge i den samme højde. Dette er vigtigt, fordi vi fjerner druer ligefør indlagringen af sukker tager rigtigt fart (alle druer nummer tre på et skud fjernes). De tilbageblevne smager så mere koncentrerede og opnår en større mostvægt. For at producere de bedste kvaliteter begrænses udbyttet til maks. 1 kg druer per stok. Ved et saftudbytte på 75% svarer dette til en flaske per vinstok. Vi tynder ud, så der ikke bliver så mange skud per løbende meter (maks. 10). Herved fjernes dobbeltskud, dværgskud og skud der vokser nedad. derved opnås der en filigran løvvæg, der hurtig tørrer ud efter regnvejr. Dette holder svampesygdommene nede og applikationskvaliteten af sprøjtemidlerne bliver bedre (øko). Der fjernes blade i duezonen lige efter blomstringen – forsigtig og kun på den ene side – derved hærdes druerne og risikoen for solforbrænding mindskes. I normale år vil aromapotentialet også blive større ved dette.

Undersøgelser har vist, at en drueklase bliver optimalt forsørget når den har ca. 2m² bladoverflade per kilo druer. Dette svarer til ca. 7 blade per klase (ved Riesling). Afstanden mellem to blade er hos Riesling ca. 9 centimeter, så hvis man vil have to drueklaser per skud skal løvvæggen være (2 x 9 x 7) 1,36 meter høj. Altså er vores spalier sådan indrettet at de kan bære skuddene op til ca. 2 meters højde (140 centimeter fra bæretråden der som ovenfor nævnt ligger i 50-60cm højde). Afstanden mellem stokkene er en meter og i mellem rækkerne har vi ca. 2 meters afstand for et optimalt lysinfald. De bedste af vores vinbjerge ligger direkte mod syd og videnskabelig set er på vores breddegrad den optimale hældning mod solen ca. 38 grader, hvilket enkelte af vores vinbjerge rammer.

I er meget velkomne – når det er blevet lidt varmere så ryd en weekend i kalenderen – så arrangerer vi lige en (kæmpe)vinsmagning her.

De venligste hilsener fra Rhinens bredder

Lars