Sådan præsenterer et af vores lokale hypermarkeder discount-champagne i en tilbudsavis.
En af sidste uges historier var den om gruppen Pressoirs de France, der er gået i betalingstandsning.
Det er et af flere firmaer, der har forsynet supermarkeder med virkelig billig champagne de seneste år. Så billigt, at det har været svært at forstå, hvordan det var økonomisk muligt at sælge en flaske for knapt 10 euro.
Et kilo druer koster alene fem-seks euro, og til en flaske champagne bruger man omkring 1,2 kilo. Dertil kommer pris for vinificering, flaske og etiket, afgift til staten samt avance til supermarkedet. Det levner ikke mange pebernødder til negocianten, der skal have styr på de mindste marginaler og rigtig rigtig mange flasker for at få regnestykket til at hænge sammen.
En af forklaringerne er, at den billige champagne er købt sur lattes hos andre producenter. Det vil sige færdig champagne, der blot mangler etiket og afgiftsmærke for at være salgsklar.
Alligevel er det næsten beroligende, at det trods alt ikke har været tilfældet. At det ikke hænger sammen. At mirakler ikke findes i længden. Marginalerne har været så presset, at firmaet i sidste ende mangler likviditet.
Søger syv millioner
Men derfor er det ikke nødvendigvis slut. Lige nu søger firmaet en investor, der kan stille med syv millioner euro. Det råder til gengæld over store aktiver - 11 hektar vin, kontrakter på 180 hektar samt flasker til en værdi af 25 millioner euro - og på regnskabets modsatte side i sagens natur også stor gæld.
Mange i champagne-branchen bryder sig ikke om discount-champagnens og supermarkedernes tag-to-for-en's-pris-image. I virkeligheden regulerer også champagnemarkedet sig selv. Sædvanligvis hænger pris, kvalitet og image nøje sammen.
Læs mere her (fransk) eller her (engelsk).
No comments:
Post a Comment