17 January, 2008

Ham fra Vertus er vokset

 
Posted by Picasa
Le Vertueux henviser til middelalderdigteren Eustache Deschamps, som har givet navn til koop'ens mærke. Han var født i Vertus, og fonten på flasken er skabt efter hans håndskrevne digte.

Dagens ret interessante smagning af vin clairs fra høsten 2007 sluttede ved koop'ens konferencebord med to kolde fra kælderen.

"Le Vertueux" er den aktuelle og - synes jeg - også visuelt virkeligt vellykkede prestigeflaske. Indholdet er brygget af Chardonnay-druer fra 1999, og hold da helt op, hvor har druerne haft mange og gode snakke derinde i den fint graverede glasflaske, siden jeg smagte sidst.

Det er millésimen, der er kommet videre, siden jeg smagte denne flaske første gang i slutningen af 2004. Dengang tog vi til Paris for at præsentere blandt andet den på en udstilling for danske vinbønder. Den forekom mig noget stram i det, siden har nogle købere meldt tilbage, at de fandt den for lig hvidvin. Mange andre har været udelt begejstrede, og vi har gennem årene solgt ganske mange flasker af den.

Nu topper den så, og halløjsa jeg skal hilse og sige, at der er god udsigt fra højderne. Den næste millésime fra kooperativet bliver formentlig 2001.

2 comments:

Anonymous said...

Hej Solveig,

Jeg tror du er træt! :-) Hvad er en middeldigter? Og hvordan kan man smage en champagne fra 1999 i året 1994, hvor der ikke var nogen danske vinbønder på besøg i Paris?

Smilende hilsener fra

Lars

Sol said...

Hej Lars

Ikke træt... snarere lidt plimmelim... Vi har smagt vins clairs i dag, en hel del, det har jeg ikke lige følt mig klar til at skrive om endnu.
I stedet valgte jeg en hurtig post, men der havde jeg åbenbart heller ikke overblik. Måske skullet jeg have spyttet lidt mere i spanden?

Mht dine alt for sande springer jeg yderligere kommentarer over og springer direkte til korrektur.

Mange hilsner
Solveig