19 January, 2008

First hints about vintage 2007

"C'est pas mal". (Not bad)

"Un peu serré". (A bit closed)

"A vendre". (We will sell this one)

"Pal mal d'acidité". (Good acidity)

The comments fly between the big steel vats, that contain the different crus of the cooperative La Vigneronne.

The grapes from the latest vendange - 2007 - has now been turned into wine. A number of still wines that have gone through different processes - some with and some without malolactic fermentation for instance - and are now through this first step towards real champagne. Thursday they were tasted and evaluated by the board, some members and staff.

When the conclusions are ready during the next month or two, the new oenologue of the cooperative, Arnaud, with experience from the coop in Avize and the house of Vranken, will do the necessary blending (assemblage). Then vintage 2007 will be transferred to bottles together with a mix of yeast and sugar (tirage). This is when the champagnisation will take place.

Vi er en 20 stykker. Præsidenten, ønologen, enkelte medlemmer af bestyrelsen, enkelte vinbønder, herunder kooperativets største enkeltleverandør, der med sine sorte snøresko tydeligvis kommer fra sit kontor og ikke som præsidenten i armygrønne gummistøvler direkte fra vingården.

Nogle er tideligt meget vant til disse smagninger. Andre ikke. Det er også helt tydeligt, at de er interesseret i alle mulige meninger. Ingen kan på forhånd vide, hvilket smagsløg der vil få fat i noget essentielt. Heller ikke selv om man selvfølgelig kan have sin forhåndsanelser.

Disse grundvine udgør sammen med tidligere års reservevine de byggesten, Arnaud har at lege med. Hans slutfacit er de forskellige typer champagne, som kooperativets medlemmer sælger. Plus måske lidt ekstra.

Drømmene og idéerne omfatter også den Blanc de Noirs fra Vertus, jeg allerede har beskæftiget mig en smule med, en ikke-doseret champagne - det er jo så moderne - og måske en enkeltmarkschampagne - ligeledes ret hot - og forhåbentlig en millésime i Le Vertueux-serien.

Foreløbig går dagens øvelse ud på at smage de vine, der er kommet ud af anstrengelserne siden høsten i september 2007. Det er første gang, jeg smager vins clairs, og jeg prøver at pejle mig ind på, hvad de andre erfarne egentlig leder efter. Hvad får dem til at vurdere de enkelte vines potentiale.

Tjah.

Det er min metier at sætte ord på den slags. Jeg kan lige så godt indrømme, at jeg har svært ved at samle kommentarerne, der flyver rundt fra snart nord, snart syd, så øst, sidst vest, til en ordentlig syntese. Vinene og evalueringen af dem forbliver et flimrende indtryk. Værre og værre efterhånden som smagningen skrider frem. Fordi der er så mange vine. Fordi smagsløgene bliver trætte. Også selvom vi spytter ud. Fordi det er en svær øvelse, og meget tydeligt hvem, der har gjort det her mange gange, og hvem der er novicer.

De fleste af vinene har så meget syre, at det skygger for det meste andet. De dygtigste smagere kan dog godt aftvinge råvinen et enkelt præg af grapefrugt, fersken eller andre af de første og primære aromaer, man kan spore i så ung en vin.

Alligevel er det selv for mig helt tydeligt, at nogle af disse vine er enormt behagelige: Hverken for sure eller for kraftige. Hverken for hurtigt forbi eller med et for kedeligt attaque. Ligesom når man drikker en VIRKELIGT god vin. Det har jeg prøvet nogle ganske enkelte gange. Men disse få gange har jeg overhovedet ikke været så meget som et sekund i tvivl om, at denne vin var ganske særligt god.

Sådan er det også lidt med disse stille vine. Vi - Alain og jeg - gætter på, at der såmænd nok skal blive en millésime ud af nogle af druerne fra 2007.

Den tredje og sidste smagning finder sted om en uge. Roséerne er på programmet..

No comments: